Fyra höjdpunkter från Retail Day
Höstens PostNord Retail Day var digitalt välbesökt och engagerande som alltid. Här är e-handelsrådgivare Soledad Gonzalez fyra bästa höjdpunkter.
1. En smart marknadsföringsstrategi
Enligt Erik Modig, ekonomidoktor vid Handelshögskolan, ska företagen differentiera sig smart och bygga på sina relativa styrkor i lågkonjunkturen. Det man investerar i lågkonjunktur skördar man i regel den efterföljande högkonjunkturen.
2. En genomtänkt kanalstrategi blir allt viktigare
Kostnader för marknadsföring rusar i taket. Befinner man sig på ett segment med tuff konkurrens så behöver man troligen tänka om och lägga äggen i fler än en korg. Man ska tänka på att kombinera olika försäljnings- och marknadsföringskanaler. Enligt Johannes Åverling från Clas Ohlson får butiken en allt viktigare roll när marknadsföringskostnader blir allt högre. Han beskriver butiken som en arena att mötas och bygga relationer med kunderna. Och för de e-handelsföretag utan butiker är det viktigt att bredda marknadsföringen så att det inte bara blir reklam på Facebook och Google.
3. Hållbarhet handlar om mer än miljö
Hållbarhet är en fråga högt upp på agendan hos många e-handelsföretag och logistikaktörer. Men hållbarhet omfattar mycket mer än att tillverka produkter med så lite miljöpåverkan som möjligt, de sociala aspekterna är minst lika viktiga, menar PostNords hållbarhetschef Naznoush Habashian. En viktig aspekt i samband med att konsumenterna inte är beredda att betala mer för ”hållbar frakt” är att vi även inkluderar den sociala hållbarheten – det vill säga att logistikföretagen behandlar sina medarbetare schysst.
4. Lyssna på kunden
Enligt Anna Nordlander och Margareta Boström, författare till en ny bok om Amazon, finns det mycket svenska e-handelsföretag kan lära sig från Amazon. Amazon är ett företag som arbetar extremt kundcentrerat. Författarna tycker att e-handelsföretagen ska sätta sig på kundtjänst för att höra vad kunderna har på hjärtat och i tankarna.
E-barometernHuvudnumret, som vanligt, på PostNord Retail Day var annars presentationen av E-barometern Q2. Åtta procents tapp för den svenska e-handeln samtidigt som apotekshandeln fortsätter att öka – och förändrade konsumentbeteenden innebär både nya utmaningar och möjligheter. Läs mer om detta och vikten av flexibla leveranser i Q2-rapporten – ladda ner den här (pdf). |