Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
E-barometern/Intervju

5 tips för att få lojala e-handelskunder

Dagens e-handlare ska inte bara attrahera kunder, det gäller att behålla dem också.

– Att skapa kundlojalitet är en konstform som kräver flera discipliner, säger Sara Mundt-Petersen, som jobbat med lojalitet och e-handel i många år. Här är hennes fem magiska tips för att bygga kundlojalitet.

Med en lång och bred bakgrund inom digitala strategier, kundvärdehantering, innovation och e-handel är Sara Mundt-Petersen väl erfaren i att leda företag och medarbetare genom digital transformation. I dag jobbar hon som Chief Customer and Product Officer på Hitta.se.
I teorin är kärnan i kundlojalitet enkel: Leverera rätt varor eller tjänster i rätt tid. När den här grundläggande förväntan uppfylls konsekvent, skapas en stabil grund för att bygga vidare på och skapa lojalitet, menar Sara.
– Använd er affärsidé som kompass – vilka kundbehov tillgodoser era produkter och tjänster? Ett billigt köp som visar sig onödigt kan bli dyrt, medan ett köp som uppfyller kundens innersta önskan är ovärderligt. Bekvämlighet och exceptionell service övertrumfar ofta prissättning och rabatter över tid. Därför är frågan varje företag måste ställa: Vad kan jag lösa åt mina kunder?

Fem tips för att bygga kundlojalitet
2024 ser ut att bli ett spännande men utmanande år för e-handlare, då många är ekonomiskt pressade. Här är Saras fem tips för hur e-handlare kan bygga kundlojalitet på ett relativt enkelt sätt, något hon kallar ”trolla med knäna”. 

1. Agera utifrån kundens mest kritiska situationer

En sömlös omnikanalstrategi har varit ett modeord i många år, men det kan vara svårare än det låter att få till det. För att skapa lojalitet och lönsamhet är det viktigt att välja ut de mest kritiska ögonblicken ur ett kundperspektiv och agera utifrån dessa. 
– Att erbjuda en så enhetlig kundupplevelse som möjligt i valda touchpoints är avgörande. Jag har alltid strävat efter att erbjuda våra tjänster som skapar kundvärde genom alla kanaler, och även att data i dessa är spårbara – oavsett om det är från mobilappar eller fysiska butiker. Kunder som handlar i fler kanaler är mer lojala och har ett större monetärt värde, säger Sara.
På sin tidigare arbetsplats Tui fokuserade Sara och hennes kollegor på att ta hänsyn till hela kundens resa, något de kallade ”The Holiday Circle”. I den skapades lojalitet i flera led. 
– Vi arbetade konsekvent med att utveckla lojaliteten innan, under och efter själva köpet eller resan. Att ge bra service och information var direkt knutet till merförsäljning av utflykter, transfer och till och med för att boka ytterligare en resa, så ”sälj är service och service är sälj”, berättar Sara. 

Kupade händer som håller ditigala gubbar.
Din egen data är värd sin vikt i guld.

2. Äg din data som att det är det sista guldet

Under 2024 kommer Google att fasa ut tredjepartscookies, vilket sätter helt nya spelregler för hur företag kan hantera och analysera data. 
– Att äga och agera på egen data är inte bara en strategisk fördel, utan även en förutsättning för framgång. Genom att samla data i till exempel en Customer Data Platform (CDP) och framför allt agera på de insikter datan ger är nyckeln för skarpa, relevanta och personliga kunddialoger. Det är genom en data-insikt-action-filosofi som man överträffar kundernas förväntningar och kan skapa genuin lojalitet, säger Sara.

3. Låt experiment vara i blickfånget och anpassa kompassen därefter

– Effektiv kundkommunikation kräver en djup förståelse för kundens behov och förväntningar, något som kan uppnås genom kontinuerlig passion och nyfikenhet för analys, säger Sara. 
Hon föreslår bland annat kontrollgrupper, A/B-testning, CRO (conversion rate optimization/konverteringsoptimering) och experimentella metoder för att ta reda på vad kunden verkligen tycker om. Det ger insikter i vad kunderna kommer att nappa på eller hur en funktion bör vara designad för att kunden ska förstå. 
– Genom att röra sig bort från magkänsla och i stället omfamna en experimentell inställning, kan vi få insikter som vi verkligen kan ta action på. Då kan vi möta kunden med både kommunikation och kundresor som träffar rakt in i hjärtat och driver positiva business case, fortsätter Sara.

4. Digitala tjänster kan trumfa ett priserbjudande

Enligt Sara kommer kundupplevelsen bli den ultimata konkurrensfördelen framöver. 
– Kundförväntningarna är högre än någonsin, och lojalitetsdrivkrafterna förändras. Digitaliseringen, tillsammans med framväxten av nya teknologier som AI, öppnar upp för nya möjligheter att personifiera kundupplevelsen, förutse kundbehov och leverera proaktiv service. När vi löser något i kundens köpresa genom smarta och enkla funktioner kan vi skapa en mer genuin lojalitet än vad tex en kampanjvara vid ett enskilt tillfälle gör, säger Sara. 
Hon betonar vikten av att kontinuerligt utveckla och förbättra digitala tjänster.¬
– Under min tid på Coop experimenterade vi med ett "digitalt pärlhalsband" av små digitala tjänster, såsom algoritmgenererade inköpslistor och AI-baserade sökfunktioner, som direkt ökade intäkterna genom inspiration och att möta kundernas behov. 

Händer som slår in paket.
Passion och nyfikenhet är bra egenskaper för att möta kundbehov i framtiden.

5. Låt analytiker och kreatörer dansa tango

I en tid av exponentiell förändringstakt, förändrade kundbehov och framväxt av ny teknik krävs det nya arbetssätt för att upprätthålla kundlojalitet. Användningen av agila metoder med tvärfunktionella team blir allt viktigare och vanligare även i verksamheten, inte bara hos it, menar Sara.
– Företag i framkant har gått hela vägen att organisera utifrån kundresan. I mina tidigare arbeten på Coop och Telia arbetade jag aktivt för att nya roller kunde växa fram. I mitt fall har jag kallat dessa korsfunktionella team för Impact Team, eftersom det är precis det som är teamens syfte: att göra ”impact”, säger Sara. 
Vill man inte göra större förändringar så bör man i alla fall omfamna samarbetet mellan analytiker och kreatörer.
– Låt dataexperter och kreatörer sitta bredvid varandra och samarbeta kring att skapa kundresor och identifiera smärtpunkter. Då kan ni göra en verklig skillnad, träffa rakt in i hjärtat hos kunden och driva försäljning. 
Sara avslutar med att hon lärt sig älska problem. Utan problem finns det sällan utrymme för en lösning. Hennes rekommendation är att anamma Albert Einsteins citat: “If I had an hour to solve a task, I would spend 55 min understanding the problem and 5 minutes on the solution.”

  • E-barometern, E-handel, Hållbarhet, Kundberättelser

    Med Revive Retail kan e-handlare sälja varan igen – och igen

    Från lansering till PostNord Retail Day på ett drygt år – och snart kanske global lansering. Revive Retail hjälper e-handlare att ta tillbaka begagnatförsäljning från andra plattformar.

    Mer om Revive Retail
  • E-barometern, E-handel

    Datadrivna Ellos Group har ännu tydligare målgrupp

    Från framgångsrik postorder till lika framgångsrik e-handel. Ellos Group är nu en extremt datadriven handelsplattform, med vässad målgrupp.

    Läs mer om Ellos Group
  • E-handel, E-barometern

    E-handelsprognos: Sparas i ladorna men ljus i sikte

    E-barometerns genomgång visar att prissättning ligger högt upp på priolistan, enbart toppat av kundlojalitet. Samtidigt finns det förhoppningar om en ekonomiskt ljus framtid.

    Läs artikeln
  • E-barometern, Hållbarhet, E-handel

    Så här erbjuder du dina kunder fossilfria leveranser – på riktigt

    Branschöverenskommelsen garanterar att leveranser från lager till leveransplats är fossilfria. Och med rätt API visas bästa fraktvalen i checkout.

    Mer om fossilfria leveranser på riktigt
Fler nyheter