Begagnade julklappar allt mer populära
Svenska second hand-aktörer utvecklas alltmer, klimatfrågan är ständigt aktuell och den vikande konjunkturen får svenskarna att se över sin ekonomi. På sätt och vis har det varit den perfekta stormen för den begagnade julklappen.
”En begagnad julklapp? Nej vet du vad …”
En inte helt otänkbar kommentar förr i tiden. Men tiderna förändras, tack och lov. Stigmat kring att köpa och ge en begagnad present har minskat de senaste åren, och ännu mer accepterat är det bland de som får själva gåvan.
En utveckling som PostNords hållbarhetschef Naznoush Habashian ser väldigt positivt på:
– ”Preloved” är coolt, modernt, stärker det personliga varumärket och är dessutom hållbart. Det är för mig en sport och sann livsglädje att hitta unika plagg, accessoarer eller inredning. Det är helt oslagbart att blanda nytt med gammalt, något som inte längre tillverkas eller produceras och har en personlig historia. Dessutom är mycket av det gamla inte massproducerat, det finns oftast ett kvalitetsnamn bakom plagget eller inredningen. Ni märker att jag älskar ”preloved”, att få eller ge bort något unikt som omsorgsfullt har valts till någon som har en särskild plats i hjärtat kan bara bli succé. Dessutom har den enkla handlingen gett kärlek till vår moder jord och stärkt nästa generations framtid att leva och verka som de själva önskar och dessutom skapat nya affärer.
Enligt Naznoush Habashian ger alltså hållbarhetsaspekten den begagnade julklappen ett mervärde – personen som ger har inte bara tänkt på mottagaren utan även på allas vår gemensamma framtid.
Och som E-barometern visar – för många, framför allt yngre kvinnor, kan en begagnad gåva faktiskt föredras framför en helt ny. Dessutom är second hand-marknaden hetare än någonsin och bland de modemärken som går allra bäst i begagnatshoppingen så är det mycket svenskt i toppen. Fjällräven, Totême, Polarn O. Pyret och Rodebjer toppar Traderas second hand-ranking och priserna för välskötta plagg ligger högt.
”Vi ser tydligt att modemärken med hög kvalitet och design är mer populära på Tradera och deras plagg byter ofta garderob flera gånger under sin livsstil” skriver Tradera.
Dessutom mognar marknaden ytterligare av C2C-aktörer som Vinted där säljare lockas till plattformen genom att göra försäljningsprocessen så smidig och lönsam som möjligt för privatpersoner.