Beställ på fredag – hämta paketet på lördag
När vi e-handlar i dag vill vi att det går snabbt. Riktigt snabbt. Att nätshoppa ett par byxor med hemleverans samma kväll, sju dagar i veckan ligger inte långt borta.
– Snabbhet i leveransen är allt, säger mäklaren och inredningsbloggaren Jannike ”Bisse” Ebbing.Beställ på fredag – hämta paketet på lördag
Var fjärde svensk e-handlar från sin mobiltelefon. Var femte person som e-handlar väljer att klicka sig vidare till en annan butik om leveranstiden är för lång.
– Konsumenterna förväntar sig att få sina varor inom 24 timmar i dag. Vi har inte riktigt samma förväntningar på kläder som på mat och apoteksvaror men trenden går helt klart åt det hållet. Att e-handla en jacka ska i princip vara samma upplevelse som att gå in i en butik och få sin jacka direkt, säger Malin Winbom, tf vd på Svensk digital handel.
Underlättar livspusslet
På knappt femton år har e-handeln i Sverige ökat sin omsättning från 4,9 miljarder kronor till 67,7 miljarder. E-butikerna blir mer och mer som våra fysiska butiker. På samma sätt har de fysiska butikerna allt större inslag av e-handel. Självscanningen på ICA är ett exempel medan hamburgerkedjan Max med sin app och sina skärmar är ett annat.
– E-handeln och den fysiska handeln flyter ihop så nu vill man ha samma upplevelse på nätet som i den fysiska butiken. Varför ska jag bara kunna e-handla fem dagar i veckan när jag kan åka till en fysisk butik sju dagar? Det här har konsumenterna upptäckt, berättar Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Appen som gör det enklare att handla på nätet.
Få leverans på lördag
Detta är också upprinnelsen till PostNords nya satsning med utdelning av paket till ombud på lördagar. Modejätten Boozt.com har varit först ut att prova tjänsten. I princip kan du beställa en klänning på fredagen, och hämta ut den hos ditt ombud på lördagen.
– Den här lördagsleveransen kommer att underlätta mitt liv så mycket. När jag e-handlar vill jag få hem varorna snabbt och eftersom jag jobbar sex dagar i veckan har jag inte tid att hämta paket på vardagar, säger Jannike Ebbing som driver populära inredningsbloggen Bisse, jobbar som mäklare och är en luttrad e-handelskonsument.
Individuella val
Lördagssatsningen är en del av en större förändring PostNord gör som också innefattar hemleveranser på kvällstid som standard.
– Att erbjuda utdelning av paket veckans alla sju dagar ligger som längst ett år bort, även att göra sin beställning på morgonen och få leveransen på kvällen, spår Arne Andersson.
Malin Winbom är inne på samma spår. Men inflikar att det likaväl kan handla om att välja en längre leveranstid – så länge kunden själv får välja.
– En trend är att man som konsument vill ha större valfrihet. Jag vill kunna välja allt mellan att få min leverans imorgon eller om tre veckor, om jag till exempel är bortrest på semester. Det individanpassade kommer bara att öka. Och vi vill ha sakerna hem, vi vill inte behöva åka till ett lager och hämta ut våra varor, säger hon och fortsätter:
– Själv älskar jag att gå i butiker men jag måste erkänna att det är oerhört smidigt att handla hemifrån soffan, särskilt om du har småbarn. Det sänker åtminstone min stressnivå avsevärt.
Kunderna vill välja själva
|
Topp 3Det vi e-handlar mest
Mest e-handlat från utlandet
Källa: E-barometern Q3 2017 |
3 framtidsspaningar
|