Därför är Sverige ett e-handelsland att räkna med
E-handeln i USA ökar kraftigt, men hack i häl ligger lilla Sverige som under andra kvartalet lyckades passera USA i tillväxt. Här ger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson sin syn på utvecklingen.
E-handeln i Sverige ökade med 49 procent under andra kvartalet 2020. Det är den högsta kvartalstillväxten någonsin och pekar mot en årlig tillväxt som kommer att slå alla tidigare rekord. Men kanske är det ännu mer överraskande att Sveriges tillväxtsiffror för kvartalet översteg USAs med 5 procent, enligt statistik från US Census Bureau.
– Min första reaktion var vad har hänt?. Särskilt med tanke på att USA haft en så total nedstängning av fysiska butiker under corona. Det borde ha synts mer i e-handelstillväxten, säger Arne Andersson.
Svårslagen digital infrastruktur
Kanske hittar man svaret på frågan i Sverige snarare än i USA. Enligt Internetstiftelsen är i dag 96 procent av Sveriges befolkning online och hela 93 procent uppger att de är uppkopplade minst en gång om dagen.
– Vi har en svårslagen digital infrastruktur som lagt grunden för den svenska näthandeln. Dessutom har e-handlarna, logistikbolagen och alla spelare runt omkring skickligt drivit på för att skapa en enkel, bekväm och trygg e-handel. Jag känner mig otroligt stolt över den svenska e-handeln, säger Arne Andersson.
Coronapandemin har snabbspolat utvecklingen ytterligare. Högre krav på tillgänglighet har tvingat fram fler valmöjligheter i checkout och leverans. Nya målgrupper har tillkommit under kvartalet, med en stor andel äldre konsumenter som e-handlat för första gången.
– Man kan säga att vi komprimerat utvecklingen och klivit upp på en ny nivå. Corona har också blivit ett wake up call för den fysiska handeln som nu gett sig ut på snabbare förändringsresa än vad man kanske gjort annars.
Skillnader i marknad
En stor skillnad mellan USA och Sverige som e-handelsland är det faktum att marknaden i USA domineras av stora spelare som Amazon och E-Bay, medan den svenska marknaden fortfarande är mer fragmentiserad.
– Vi har 5 000 e-handlare som konkurrerar om konsumenterna, inte två, och det tror jag bara är en fördel. Den svenska konsumentbasen är kräsen, kunnig och ställer höga krav. Jag vill påstå att den svenska e-handeln står sig bra internationellt och det ska bli spännande att se hur det här utvecklar sig framåt, avslutar Arne Andersson.