Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-barometern

Datadrivna Ellos Group har ännu tydligare målgrupp

Från framgångsrik postorder till lika framgångsrik e-handel. Ellos Group är nu en extremt datadriven handelsplattform, med vässad målgrupp. – Kvinnan mitt i livet, där ligger vårt fokus och våra strategier, säger Mathias Parkhagen, logistikdirektör på Ellos Group.

Ellos Group har förändrats. Det klassiska postorderföretaget är nu en extremt datadriven, digital handelsplattform. Herrmodebolaget Stayhard försvann ur koncernen, tillsammans med fysiska butiker, när den nya (digitala) strategin fokuserade på en, enda målgrupp.
– Kvinnan mitt i livet, tillsammans med hennes hem och de personer i hemmet som kvinnan handlar åt, säger Mathias Parkhagen, logistikdirektör hos Ellos Group.
Inom koncernen återstår nu fyra varumärken – Ellos, Jotex, Homeroom och betallösningen Elpy – som riktar in sig på den nya målgruppen med stor framgång.
– Runt Kvinnan mitt i livet bygger vi förstås på med intressanta kategorier, bland annat sådana som vi sedan tidigare visste att vi var starka på. Så när vår kund handlar mode och heminredning vill vi förstås att hon även ska köpa sminket och schampot här.

Datadrivet företag i alla processer

Det råder ingen tvekan om att Ellos Group är oerhört datadrivna, i alla led. Från sajternas produkter och kundköp till leveranser och returer. – Om vi ska kunna vara helt precisa och ha kontroll på leveranskedjans alla steg så måste vi ta itu med utmaningar och jobba bort dem. Vi tittar i detalj på alla steg under orderns resa, kollar på returgrader och eventuella avvikelser som sker. Allt för att få ett gediget beslutsunderlag som vi kan använda internt men också i samarbete med våra externa samarbetsparters på vad vi och dem kan förbättra. Och det saknas inte stöd inom koncernen.

– Vi har förmånen att ha ett eget analysteam, säger Mathias Parkhagen. Dessutom jobbar Ellos Group med externa konsulter för att även få hjälp av den artificiella intelligensen.

Hur lång tid tar det i dag när en kund lägger en beställning hos er tills att ordern är redo att plockas?

– När en order kommer in så sätts en tidsmärkning på den – när den ska gå ut ur lagret. Den märkningen följer med i produktionen, samtidigt som vi har koll med hjälp av realtidsdata. På så sätt har vi alltid koll på det som ligger och väntar på att skickas ut samma dag. Men Mathias Parkhagen betonar att ledtiderna hänger på vilket bolag och vilken produkt som berörs.

– Vi är ju en ledande nordisk shoppingdestination där vi erbjuder olika sorters lösningar för logistik, ekonomi, betalning för alla bolag i koncernen. Och när det gäller logistiken så varierar ju tiderna beroende på var produkterna säljs. Vi har ett hemlager för större bulkyprodukter och vi säljer från dropshippingaktörers lager. Dessutom säljer vi även vissa större produkter som ligger på båten – det vill säga att kunden köper något som är på väg in. Det Mathias Parkhagen och hans kolleger vill utveckla ytterligare är själva leveransdagen när flera olika lager berörs.

– Försändelserna kan ju nå kunden på olika dagar beroende på om det är dropshipping, från hemlager, från båt … Som kund vill man ju hämta allting samtidigt. Här finns det mycket framåt att titta på, strategiskt. I Europa finns det till exempel aktörer, av PostNords typ, som håller ihop alla leveranser tills alla paket kommit in.

Digitala returer hos Ellos Group

Returflödena inom Ellos Group skiljer sig självklart åt ganska mycket, men de flesta innebär en digital hantering,

– Det gäller alla returer för mode och heminredning som går till ombud. Men för hemleveranser av tyngre gods är det i nuläget inte digitalt hanterat, då får kunden kontakta kundtjänst och kan där välja mellan olika lösningar. Här anser Mathias Parkhagen att det återstår en del utveckling och att de nya lösningarna väntar runt hörnet.

– Det kommer bli riktigt häftigt, med smidiga returlösningar som knappt involverar oss. Ja, såvida det inte är en reklamation förstås. Och resan för varan är ju inte slut i och med returen. Är den skadad på något sätt kan den hamna i Ellos Groups outletbutik i Borås men annars är det ju en ny, digital försäljning som gäller. Och det går snabbt.

– Ja, eftersom vi har koll på varje steg för varan. Vi gör ju redan försäljningar på varor som är på väg in med båt, enda skillnaden är att det är en inköporder och här handlar det om en returorder.

Kvalitetsindex bättre för alla

Det finns e-handlare som valt att stänga av kunder som returnerat för ofta men det har inte varit vägen för Ellos Group.

– Men man ska komma ihåg att vi inte har fria returer som en del andra, och returavgiften påverkar förstås att vi inte får lika stor andel returer, säger Mathias Parkhagen. Dessutom jobbar Ellos Group med ett kvalitetsindex för varje lagerhållningsenhet/stock keeping unit (SKU) som tydligt visar om den är bra eller dålig ur ett kvalitativt perspektiv och självklart även för kunden.

– Där är returgraden högst involverad. Och har en produkt dåligt kvalitetsindex så tar vi faktiskt bort den.

Vad är era största möjligheter – och utmaningar – framåt?

– När det gäller returer så är de en utmaning för hela branschen. Men de är också en viktig del av vår affärsmodell, våra kunder måste kunna prova och testa det som de köpt hos oss. Samtidigt vill vi minimera returerna och här har vi ett gediget utvecklingsprogram framåt. Från sajtens storleksrekommendationer till produkternas design.

Enligt paketindex för årets första kvartal så ökade utlandsförsäljningen dramatiskt. Känner ni av den ökade konkurrensen från Kina? 

– Jag tror att det påverkar de yngre målgrupperna mer, de som handlar från Temu och Shein. Vi har en längre historik med våra kunder, de är lojala och återkommande och det är förstås något vi kommer att fortsätta jobba med. Dessutom menar Mathias Parkhagen att den svenska och nordiska kvaliteten innebär en trygghet för konsumenterna.

– Vi står för kvalitet och är samtidigt moderna inom både mode och heminredning.

Om Ellos Group

Ellos Group är en shoppingdestination för mode och heminredning i Norden. I koncernen
finns nätbutikerna Ellos, Jotex, Homeroom och betalvarumärket Elpy. Den klart lysande stjärnan bland målgrupperna är Kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem.
Ellos Group har sitt huvudkontor i Borås, omkring 550 anställda och en årlig omsättning på cirka 3,4 miljarder kronor.
Hos svenskarna är Ellos välkänt sedan länge. Företaget grundades 1947 och har utvecklats från ett gigantiskt postorderföretag till en e-handelsaktör med 1,6 miljoner aktiva kunder.
På ellos.se, koncernens största handelsplats, finns över 400 varumärken. De mest sålda produktkategorierna där inkluderar klänningar, ytterkläder, textilier och mattor. Hos Homeroom är stilren förvaring mest populärt och hos Jotex dominerar sängkläder och gardiner. Totalt sett i Ellos Groups sortiment står de egna varumärkena för 64 procent.

Ellos Group har en egen betalplattform vid namn Elpy. Där erbjuds ett urval av betalningslösningar och finansiella tjänster för att kunderna ska kunna handla flexibelt, enkelt och säkert – och ge dem möjlighet att prova sina köp på hemmaplan innan betalning. Elpy samarbetar med Resurs Bank och Trustly.

På sajterna för Ellos, Jotex och Homeroom finns det en outletavdelning där varorna har nedsatta priser. Men i Borås har Ellos Group även en fysisk outletbutik med stort utbud från de egna varumärkena inom möbler, heminredning och mode. Och vill du ha koll på mer går det att kolla in deras Instagramsida: @ellosgroupoutlet

Ellos Groups leveranser

Tjänster: Varubrev, paketbox, ombud, hemleverans, Express
Ledtider expressförsändelser: 1–2 dagar
Ledtider paketförsändelser: 2–4 dagar
Ledtider hemleverans av tyngre varor: 2–5 dagar

Prenumerera