E-barometern: E-handeln fortsätter tappa under andra kvartalet
E-handeln fortsätter att tappa i omsättning, minus åtta procent under årets andra kvartal enligt E-barometern. Samtidigt ökar apoteksbranschen igen och förändrade konsumentbeteenden kommer med både nya utmaningar och möjligheter.
Sverige är på väg in i en lågkonjunktur vilket innebär mindre pengar i plånboken hos konsumenterna som blir försiktigare i sitt spenderande där till exempel sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar får vänta.
– Vi såg redan i våras hur uppgången i e-handeln började klinga av och den nedgång på åtta procent som E-barometern redovisade för första kvartalet följs nu upp av samma siffra för andra kvartalet. E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga, säger Mathias Krümmel, vd, PostNord Sverige.
Daglivaruhandeln backar mest på nätet
Återgången till fysiska butiker har ökat när pandemirestriktioner försvunnit, vilket märks allra tydligast i dagligvarubranschen där e-handeln landar på minus 28 procent. Här påverkar troligtvis också inflationen försäljningen. Samtidigt kan de svårare tiderna ge en skjuts för lågprisaktörerna, och kanske påverka människor att handla mat och laga den hemma i stället för att gå på restaurang.
Större förväntningar på flexibla leveranser
Konsumenternas köpbeteenden speglas bland annat i nya förväntningar på leveransen. Hur och när en vara kommer att levereras, är information som konsumenten vill ha redan i checkouten. Möjlighet till smidiga returer, gärna med digitala lösningar, är också något som blir viktigare och påverkar konsumentens vilja att klicka på köpknappen.
– Jag tycker att konsumentpåverkan är positivt eftersom det leder till behovsdriven förändring, inom många områden. För PostNord har till exempel vår storsatsning på paketboxar kommit helt rätt i tiden, vilket E-barometerns undersökningar visar. Med paketboxar får konsumenterna tillgång till de flexibla leveranser som de efterfrågar, säger Mathias Krümmel.
E-barometern i utvalda siffror
Fotnot. E-barometern Q2 bygger på resultaten av en företagsundersökning genomförd under augusti 2022 och konsumentundersökningar genomförda mellan maj och juli 2022 av Kantar. Totalt svarade omkring 9 500 svenskar, 18–79 år gamla. |