E-handelsexperten: ”Köpviljan kommer tillbaka”
Efter e-handelsboomen under pandemin kom krig, inflation och lågkonjunktur. Mycket kändes oklart på den svenska onlinemarknaden och därför presenterade E-barometerns årsrapport för 2022 tre framtidsscenarier*.
– Närmast sanningen kom alternativet Pausåret 2023, säger PostNords Jan Jakobsson som nu ser ljuset i tunneln.
Januari 2023. Dimman ligger tät. I varje fall över den svenska e-handeln. PostNord och HUI Research tar fram tre framtidsscenarier för att sätta i gång diskussioner i branschen och hjälpa företag att planera framåt.
Scenario 1: Vinden vänder. Beskriver ett läge där e-handeln återhämtar sig från det rådande konjunkturläget omgående.
Scenario 2: Pausåret 2023. En mer stillsam händelseutveckling där lågkonjunkturen håller i sig och återhämtningen sker först under 2024.
Scenario 3: En djupare kris. Den mest pessimistiska prognosen där den ekonomiska nedgången blir långdragen och konsumenterna är hårt pressade under minst två år.
Återhämtning väntar för svensk e-handel
Den populära dokumentärserien ”Historien om Sverige” har berättat om den svenska stormaktstiden och den stora frågan 2024 – ett år efter scenarierna i E-barometern – är alltså om den moderna, blågula onlinehandeln gjort en Narva och vänt vinden, tagit steg mot ljusare tider i en ännu något oklar Lützen eller fallit ner i mörka Poltava?
– Närmast sanningen kom mellanvarianten, Pausåret 2023, säger en av scenariernas upphovspersoner, Jan Jakobsson, Chef Digital Partner på PostNord Sverige.
Han menar att det mest positiva scenariot, Vinden vänder, hade krävt att kapitalintensiva branscher som bygghandeln, möbler och hemelektronik stärkts.
– Tillsammans med BNP och e-handelns omsättning i stort. Men det har ju inte hänt. Samtidigt pratas det nu om att ränteläget stabiliseras och att inflationen är på väg ner vilket omöjliggör den mörkaste framtidsprognosen.