E-handelsprognos: Sparas i ladorna men ljus i sikte
Den svenska onlinehandelns omsättning backade både 2022 och 2023 och har påverkat e-handlarnas fokusområden. E-barometerns genomgång visar att prissättning ligger högt upp på priolistan, enbart toppat av kundlojalitet. Samtidigt finns det förhoppningar om en ekonomiskt ljus framtid.
Det ljusnar. Så skulle man kunna säga att Konjunkturinstitutet* sammanfattar läget för de svenska hushållen och det är en uppfattning som även delas av PostNords e-handelsexpert Jan Jakobsson:
– E-barometern visar att e-handeln backade 2023, men nu ser vi ett antal händelser som kan leda oss upp på ett positivt tillväxtspår igen.
Han syftar på det allmänna konjunkturläget och troliga räntesänkningar under året.
– Förhoppningen är ju att vi får ett antal räntesänkningar – bland annat tror Riksbanken och ett antal storbanker på 3-6 sänkningar under sommaren och hösten. Samtidigt är det just nu en viss återhållsamhet hos hushållen, det sparas i ladorna om det finns möjlighet. Men den positiva tillförsikten hos hushållen på längre sikt ser väldigt bra ut.
Prissättning viktigt under 2024
När e-handlarna inför E-barometern årsrapport 2023 fick svara på en flervalsfråga om vad de främst fokuserar på under 2024 så fick Prissättning näst flest röster, tätt följt av Merförsäljning. Det, och det faktum att 52 procent av e-handlarna upplever att utländska aktörers främsta konkurrensfördel är låga priser, ger en klar bild av att en prisstyrd lönsamhet finns med i alla företagsplaner under året.
Samtidigt toppas samma lista av kundlojalitet (40 procent) och vart fjärde e-handelsföretag uppger att marknadsföring också är ett fokus för året. ”Prisiga” lönsamhetsplaner kryddade med framtidstro, alltså.