Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-barometern

E-handelsprognos: Sparas i ladorna men ljus i sikte

Den svenska onlinehandelns omsättning backade både 2022 och 2023 och har påverkat e-handlarnas fokusområden. E-barometerns genomgång visar att prissättning ligger högt upp på priolistan, enbart toppat av kundlojalitet. Samtidigt finns det förhoppningar om en ekonomiskt ljus framtid.

Det ljusnar. Så skulle man kunna säga att Konjunkturinstitutet* sammanfattar läget för de svenska hushållen och det är en uppfattning som även delas av PostNords e-handelsexpert Jan Jakobsson:

E-barometern visar att e-handeln backade 2023, men nu ser vi ett antal händelser som kan leda oss upp på ett positivt tillväxtspår igen.
Han syftar på det allmänna konjunkturläget och troliga räntesänkningar under året.
– Förhoppningen är ju att vi får ett antal räntesänkningar – bland annat tror Riksbanken och ett antal storbanker på 3-6 sänkningar under sommaren och hösten. Samtidigt är det just nu en viss återhållsamhet hos hushållen, det sparas i ladorna om det finns möjlighet. Men den positiva tillförsikten hos hushållen på längre sikt ser väldigt bra ut.

Prissättning viktigt under 2024

När e-handlarna inför E-barometern årsrapport 2023 fick svara på en flervalsfråga om vad de främst fokuserar på under 2024 så fick Prissättning näst flest röster, tätt följt av Merförsäljning. Det, och det faktum att 52 procent av e-handlarna upplever att utländska aktörers främsta konkurrensfördel är låga priser, ger en klar bild av att en prisstyrd lönsamhet finns med i alla företagsplaner under året.
Samtidigt toppas samma lista av kundlojalitet (40 procent) och vart fjärde e-handelsföretag uppger att marknadsföring också är ett fokus för året. ”Prisiga” lönsamhetsplaner kryddade med framtidstro, alltså.

Skatteåterbäringen kan påverka e-handeln

Jan Jakobsson tror att det först är efter sommaren 2024 som svenskarna får ett utökat konsumtionsutrymme – men redan när den stora skatteåterbäringen kommer under våren och försommaren kan det ske viss ökning i e-handlandet.
– Och den återbäringen hoppas jag påverkar de mer kapitalintensiva branscherna som haft det kämpigt – hemelektronik, möbler och heminredning och framför allt bygghandeln online.

E-handlarfokus för att öka lönsamheten 2024

  1. Kundlojalitet (uppgavs av 40 procent av de svarande)
  2. Prissättning (32)
  3. Merförsäljning (28)
  4. Service/kundbemötande (27)
  5. Marknadsföring (25)
  6. Lager (20)
  7. Kundupplevelse (18)
  8. Nykundsrekrytering (17)
  9. Konverteringsgrad (12)
  10. Produktion (12)
  11. Kostnadsreducering (12)
  12. Försäljningskanaler (8)
  13. Teknisk struktur (5)
  14. Annat (5)
  15. Datadriven analys (3)
  16. A/B-testning (2)

Källa: E-barometern årsrapport 2023. Frågan som ställdes var ”Vad kommer ditt företag främst fokusera på för att öka lönsamheten under 2024?”

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel, Hållbarhet, Kundberättelser

    Med Revive Retail kan e-handlare sälja varan igen – och igen

    Från lansering till PostNord Retail Day på ett drygt år – och snart kanske global lansering. Revive Retail hjälper e-handlare att ta tillbaka begagnatförsäljning från andra plattformar.

    Mer om Revive Retail
  • E-barometern, E-handel

    Datadrivna Ellos Group har ännu tydligare målgrupp

    Från framgångsrik postorder till lika framgångsrik e-handel. Ellos Group är nu en extremt datadriven handelsplattform, med vässad målgrupp.

    Läs mer om Ellos Group
  • E-barometern, Hållbarhet, E-handel

    Så här erbjuder du dina kunder fossilfria leveranser – på riktigt

    Branschöverenskommelsen garanterar att leveranser från lager till leveransplats är fossilfria. Och med rätt API visas bästa fraktvalen i checkout.

    Mer om fossilfria leveranser på riktigt
  • E-barometern, E-handel

    Här är CX-experten Helen Rigamontis bästa tips

    I dagens konkurrensutsatta e-handel har kunden makten. Det räcker inte längre att bara erbjuda en bra produkt – för att lyckas måste ditt företag sätta kundens upplevelse i fokus för allt ni gör, menar CX-experten Helen Rigamonti.

    Helens fem bästa tips
Fler nyheter