Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Häng med in i tomteverkstaden

Video

Här är verklighetens tomteverkstad. På PostNords största terminal Veddesta arbetar de för högtryck med julklappshantering. "Att julklappshandeln ökar på nätet ser vi väldigt tydligt", säger Joakim Hansson, Terminalområdeschef Stockholm Nord.

E-handeln ökar ordentligt och lägger in en extra växel i november och december. En undersökning av TNS Sifo, beställd av PostNord, visade att fram till 25 november så hade 43 procent av alla julklappar handlats på internet.

Enligt undersökningen, som genomfördes 23-25 november, så hade konsumenterna då redan handlar för i snitt 1 495 kronor var, vilket innebär vilket innebär att svenskarna hittills i år har näthandlat julklappar för 1,664 miljarder kronor. Det är 47 procent mer än motsvarande period förra året.

Den här ökningen märks av. Inte minst i PostNords terminal i Veddesta i Järfälla i norra Storstockholm. Där råder full julyra långt innan jul. Paketet kommer in i ständigt ökande takt.

"Vi tippar att vi kommer att sortera 65 000 och 70 000 paket den här dagen", säger Elias Haddad, produktionsledare Veddesta uppsamling, när vi besöker terminalen.

Till Veddesta kommer paketen, hälls upp på transportbanan, vägs och mäts och scannas av för att få den nödvändiga informationen. Sedan åker de vidare till julfirarna.

Målet är tydligt:
"Vi ska få fram julklapparna i rätt tid, till rätt plats", säger Joakim Hansson, Terminalområdesfilm Stockholm Nord.

Publicerat 16 december 2015