Cdon: Stora möjligheter för marknadsplatser att växa
Miljoner potentiella julklappar samlades under marknadsplatserna på nätet. Nu hoppas Fredrik Norberg, vd på Cdon Group, att fler svenskar ska välja en marknad framför en traditionell butik.
– Jag tror att vi kommer få ännu mer av julhandeln i Black Week och att kunderna är mer prismedvetna, säger han.
Med Black Week och starten av årets högsäsong runt hörnet höll Cdon på med de sista förberedelserna. Till skillnad från många andra handlade det inte om att fylla på lagren, då säljarna själva står för lagerhållning och leveranser. Hos Cdon har det snarare handlat om att försöka att läsa av marknaden, identifiera trender och hitta de mest populära produkterna.
– Vi kan vara väldigt snabba i att se vad som säljer och rikta vår marknadsföring mot det segmentet. I stort sett kan vi ändra det här på dagsbasis. Från en dag till en annan kan vi fånga upp att det är väldigt mycket sökningar på en viss produkt och då trycker vi ut den produkten på första sidan och i en kampanj. Sedan meddelar vi andra handlare som har den typen av produkter att trycka in mer lagersaldo och sänka priserna för att driva upp mer volym, säger Fredrik Norberg.
Cdon köpte Fyndiq
Cdons resa från att sälja cd-skivor till att bli en av Sveriges populäraste marknadsplatser för e-handel har inte alltid varit enkel. Företaget har haft svårt att nå lönsamhet, men sedan förvärvet av Fyndiq, som gjordes tidigare i år, har resultaten sett mer positiva ut. Nu ska de nå lönsamhet. Fyndiq är en renodlad marknadsplats fokuserad på fyndprodukter, lågprisprodukter och nya produkter som trendar på sociala medier. Fredrik Norberg var med och grundade Fyndiq och var vd fram tills de blev uppköpta av Cdon i april 2023. Då gick han över till att bli vd för Cdon-koncernen som innefattar Cdon och Fyndiq. Två varumärken som kommer att leva kvar bredvid varandra.
– Kundupplevelsen ska vara väldigt olika mellan marknadsplatserna. Cdon är lite mer Åhléns- och glossy magasin-känsla, samtidigt som Fyndiq är mer ett Ullared eller Dollarstore på nätet. Fyndiq har lite roligare och galnare kommunikation, marknadsföring och färger.