Julen lever och frodas i den svenska e-handeln
Mitt i de tuffa tiderna så planerar svenskarna att handla julklappar för minst lika mycket pengar som i fjol. Och nästan 73 procent av julklappsbudgeten väntas spenderas online.
Konjunkturläget skulle kunna få en hel del att misströsta inför julen och tänka att årets decemberhögtid inte alls kommer bli som den brukar. Och det är klart att sämre tider påverkar även julen i någon form – men när det gäller den svenska handeln i allmänhet, och onlineshoppingen i synnerhet‚ så ser det definitivt ut som om konsumenterna håller uppe både humör och handlande. Enligt E-barometern så tänker svenskarna handla för lika mycket pengar som i fjol och bland de yngre konsumenterna, 18–29 år, verkar handlandet till och med öka. En förklaring kan vara att de i mindre utsträckning har lån och höga månadsutgifter.
Dessutom beräknas ungefär 73 procent av juklappsbudgeten spenderas digitalt – vilket är åtta procentenheter mer än före pandemin. Andelen personer som handlar julklappar online ökar också. 2017 tänkte 42 procent av svenskarna köpa klappar online, jämfört 63 procent i år. I år kommer dessutom en av tio konsumenter köpa alla sina julklappar på nätet. Det gäller visserligen främst unga män, men det finns e-handelsfantaster i alla åldergrupper. Även bland de allra äldsta, vilket visar att ju mer vana svenskarna blir med att e-handla desto mer köper de.
Årets tredje kvartal bjöd delvis på dalande försäljningssiffror. Samtidigt visade Paketindex att det skickas fler onlinepaket än under samma period i fjol. Det tyder på att konsumenterna köper fler varor, men till lägre priser, och en liknande trend beräknas visa sig under årets julhandel. Det kan innebära fler lågprisklappar under granen i år.