Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Artiklar/E-barometern

Julen lever och frodas i den svenska e-handeln

Mitt i de tuffa tiderna så planerar svenskarna att handla julklappar för minst lika mycket pengar som i fjol. Och nästan 73 procent av julklappsbudgeten väntas spenderas online.

Konjunkturläget skulle kunna få en hel del att misströsta inför julen och tänka att årets decemberhögtid inte alls kommer bli som den brukar. Och det är klart att sämre tider påverkar även julen i någon form – men när det gäller den svenska handeln i allmänhet, och onlineshoppingen i synnerhet‚ så ser det definitivt ut som om konsumenterna håller uppe både humör och handlande. Enligt E-barometern så tänker svenskarna handla för lika mycket pengar som i fjol och bland de yngre konsumenterna, 18–29 år, verkar handlandet till och med öka. En förklaring kan vara att de i mindre utsträckning har lån och höga månadsutgifter.

Dessutom beräknas ungefär 73 procent av juklappsbudgeten spenderas digitalt – vilket är åtta procentenheter mer än före pandemin. Andelen personer som handlar julklappar online ökar också. 2017 tänkte 42 procent av svenskarna köpa klappar online, jämfört 63 procent i år. I år kommer dessutom en av tio konsumenter köpa alla sina julklappar på nätet. Det gäller visserligen främst unga män, men det finns e-handelsfantaster i alla åldergrupper. Även bland de allra äldsta, vilket visar att ju mer vana svenskarna blir med att e-handla desto mer köper de.

Årets tredje kvartal bjöd delvis på dalande försäljningssiffror. Samtidigt visade Paketindex att det skickas fler onlinepaket än under samma period i fjol. Det tyder på att konsumenterna köper fler varor, men till lägre priser, och en liknande trend beräknas visa sig under årets julhandel. Det kan innebära fler lågprisklappar under granen i år.

Relaterade artiklar

  • E-barometern, E-handel, Hållbarhet, Kundberättelser

    Med Revive Retail kan e-handlare sälja varan igen – och igen

    Från lansering till PostNord Retail Day på ett drygt år – och snart kanske global lansering. Revive Retail hjälper e-handlare att ta tillbaka begagnatförsäljning från andra plattformar.

    Mer om Revive Retail
  • E-barometern, E-handel

    Datadrivna Ellos Group har ännu tydligare målgrupp

    Från framgångsrik postorder till lika framgångsrik e-handel. Ellos Group är nu en extremt datadriven handelsplattform, med vässad målgrupp.

    Läs mer om Ellos Group
  • E-handel, E-barometern

    E-handelsprognos: Sparas i ladorna men ljus i sikte

    E-barometerns genomgång visar att prissättning ligger högt upp på priolistan, enbart toppat av kundlojalitet. Samtidigt finns det förhoppningar om en ekonomiskt ljus framtid.

    Läs artikeln
  • E-barometern, Hållbarhet, E-handel

    Så här erbjuder du dina kunder fossilfria leveranser – på riktigt

    Branschöverenskommelsen garanterar att leveranser från lager till leveransplats är fossilfria. Och med rätt API visas bästa fraktvalen i checkout.

    Mer om fossilfria leveranser på riktigt
Fler nyheter