Nya robotskåp populära hos kunderna
Ett nytt sorts ombud. Så kallas de nya robotskåpen som PostNord Sverige testar tillsammans med ICA. Och kunderna verkar gilla lättillgängligheten och smidigheten.
Det är i ett pilotprojekt i fem butiker som dessa paketrobotar testas för paketutlämning. Dessa butiker ligger i Skurup, Halmstad, Göteborg, Stockholm och Ludvika – och där kan kunderna nu identifiera sig via PostNord App, scanna en QR-kod vid utlämningsluckan och sedan låta roboten fixa resten. Processen är enkel, effektiv och kontaktlös.
– Det här är en del av framtiden som både effektiviserar paketutlämningen och bjuder på en bättre utlämningsupplevelse. Det handlar om att göra det enkelt för mottagarna att få sina paket, säger Jonas Flodin, projektledare inom Digital.
Kunderna slipper stå i kö
Feedback som PostNord tagit emot visar att kunderna gillar att skåpen ger dem större valmöjlighet att hämta sina paket när de vill – och att de slipper stå i kö. För den som behöver hjälp finns fortfarande ett manuellt ombud på plats som kan hjälpa till.
Skåpen är en del av det befintliga postombudet och syftet är att effektivisera lager och utlämning.
– Precis som med paketboxar är den här lösningen ett komplement till hur vi levererar paket via ombud och hemleveranser. Detta är ännu ett exempel på hur PostNord app blir fjärrkontrollen för att enkelt hantera och hämta ditt paket, berättar Mats Duvner, produktägare PostNord App, Digital.
Pilotprojektet beräknas pågå i minst sex månader men redan nu görs det planer på att utöka till fler butiker.