QR-kod gör Sellpys tjänst snabbare och smidigare
Sellpy vill göra det möjligt för fler att leva cirkulärt. Det gör de genom att låta konsumenter sälja och köpa second hand-varor via deras sajt, men många kunder vill efter ett tag sälja vidare de produkter de har köpt. Lösningen blev tjänsten Sellpy Circle som låter kunden sälja vidare varan utan att skicka in den till Sellpy igen.
– Det enda kunden behöver göra är att återaktivera annonsen i vårt system, förklarar Alma Riihelä, Sverigechef på Sellpy.
Utmaningen var fraktsedeln. Sellpy testade att skicka fysiska fraktsedlar till säljaren, något som tog tid och kostade pengar. Man erbjöd också säljaren att skriva ut fraktsedeln själv, något många upplevde som krångligt.
– Det fanns inget smidigt alternativ för att lösa det här. Vi drömde om en QR-kod, men att bygga en egen lösning skulle inte vara kostnadseffektivt.
QR-kod var lösningen
I början av 2022 kom Sellpy i kontakt med PostNords tjänst Return Drop Off. I den tjänsten finns det möjlighet att låta ombudet skriva ut fraktsedeln via en QR-kod som skickats till kunden.
– Vi blev jätteglada när vi insåg att den här lösningen fanns. Det innebär att vi kunde fortsätta att använda vårt vanliga fraktalternativ och samtidigt minska krånglet med fraktsedeln betydligt, säger Alma Riihelä.
Idag fungerar det så att när en vara säljs via Sellpy Circle bokar Sellpy frakten och står som avsändare. Samtidigt skickas ett SMS till säljaren med en länk till en QR-kod.
– Sen kan säljaren bara packa varan, gå till sitt ombud, visa upp QR-koden, få fraktsedeln utskriven och skicka i väg paketet, i stället för att själv behöva leta upp en skrivare och skriva ut fraktsedeln där.
Koden är flitigt använd
Efter tre månaders användning har Return Drop Off med QR-kod visat sig vara mycket lyckat för Sellpy Circle. Enligt en undersökning gjord av Sellpy bland användarna visade det sig att 95 procent hade använt QR-koden i stället för att skriva ut fraktsedel själva.
– De som hade använt den tyckte också att det var en stor förbättring jämfört med tidigare, att det blev en mer friktionsfri upplevelse, säger Alma Riihelä.
För Sellpy innebär det möjlighet att spara tid och pengar på att slippa hantera fysiska fraktsedlar, samtidigt som det innebär att Sellpy Circle blir en mer skalbar produkt.
– På det här sättet upplever kunderna att produkten är bättre. QR-koden är en förutsättning för oss att kunna bygga vidare den här tjänsten, vilket gör att fler får möjlighet att leva mer cirkulärt, avslutar Alma Riihelä.
UtmaningKunden vill sälja vidare tidigare köp från Sellpy. LösningReturtjänsten Return Drop Off och tilläggstjänsten Print Label med QR-kod via sms. EffektSmidigare, enklare och snabbare för kunden. |