Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Med Revive Retail kan e-handlare sälja varan igen – och igen

Från lansering till PostNord Retail Day på ett drygt år – och snart kanske global lansering.

– Vi hjälper e-handlare att ta tillbaka begagnatförsäljning från andra plattformar, säger Revive Retails vd och medgrundare Karin Rehnberg.

Det är nog inte många inom e-handelsbranschen som missat Revive Retails raketutveckling. Start 2023 och redan i september 2024 fanns företaget med i PostNord Retail Day och Draknästet. Det senare blev en riktig succé med drakar som stod på rad för att investera – 600 000 kronor totalt från fyra investerare.

– Vi tror att det gick bra i Draknästet för att vi har en tydlig vision, man ser att vi brinner för det vi jobbar med och att vi löser ett stort problem på ett smart sätt. Det gjorde att drakarna ville hänga med på vår resa, säger en leende Karin Rehnberg, Revive Retails medgrundare och vd.

För de som mot förmodan ändå missat Revive Retail, vad är det?

– Revive Retail är en startup som hjälper e-handlare och varumärken att integrerar begagnat på sina sajter. Företagets smarta lösning är en ”plug and play” där privatpersoner säljer begagnat på e-handlarnas befintliga sajter. Produkterna kan säljas för upp till 80 procent av nypriset – och av totalpriset får den säljande privatpersonen 70 procent, e-handlaren 20 procent och Revive Retail 10 procent. Köparen å sin sida får den begagnade varan till ett bra pris och bidrar till ett hållbart samhälle.

E-handlarnas väg till second hand

– Idén kom från vår egen personliga vision om en cirkulär framtid och cirkulära affärsmodeller. Men vi såg att det fanns stora barriärer, både i köpresan och kundresan. Second hand-marknaden växer supersnabbt men e-handlare och varumärken står ofta helt utanför, säger Karin Rehnberg. ”Vi” är Karin och hennes medgrundare Cathrin Fogelberg, två entreprenörer med mer än 20 års erfarenhet var från tech, handel och hållbarhet. Vana att hantera utmaningar. Exempelvis löstes osäkra betalningar med så kallade ”hold it payments” där säljaren inte får betalt förrän köparen fått sin produkt. Allt viktigare med tanke på att svenska konsumenter nu upplever en större oro för bedrägerier än tidigare (källa: E-barometern Q2 2024).

PostNord en viktig pusselbit

Vad har ni lärt er på vägen hit?

– När vi tog fram den här lösningen behövde vi även tänka på logistik, leveranslösningar, returer och betalsätt. Och det är fantastiskt att det nu börjar öppna upp sig ett ekosystem av smarta lösningar. Framför allt när det kommer till logistik och där har PostNord kommit väldigt långt gällande sin kund till kund-logistik med hjälp av QR-koder.

Är det därför ni valt att samarbeta med PostNord?

– Vi gjorde en stor check av marknaden och landade i PostNords lösning för att den helt enkelt var den bästa. Väldigt många har tillgång till PostNords utlämningsställen, QR-koden är supersmidig och det är ett välkänt varumärke som folk har högt förtroende för. Det, i kombination med att det är en perfekt match för de produkter vi möjliggör second hand-försäljning av, gjorde att vi valde PostNord.

Revive Retail vill växa globalt

Till en början har Revive Retail valt att fokusera på mindre e-handlare för sin plugin-lösning. – Det är helt enkelt för att de är mer snabbrörliga och kan köra direkt. Total sett så har företaget omkring 300 registrerade kunder och samarbetar med aktörer som Bröllopsbruket, EkoLeko och Scouterna. Men planen är att få in fler innan jul och sedan växa ytterligare – i Sverige, Norden och globalt.

Karins 3 bästa tips för att lyckas inom second hand

  1. Använd smarta lösningar – Var intresserad av tech och kolla in smarta leverans- och betallösningar som utvecklas.

  2. Samarbeta – Se till att ha nära samarbeten med de som utvecklar de smarta lösningarna.

  3. Använd din passion och energi – Att nå hela vägen till Draknästen kommer nästan som ett brev på posten om du brinner för det du gör och ständigt utvecklar din produkt.
Prenumerera