Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
E-barometern

Så här erbjuder du dina kunder fossilfria leveranser – på riktigt

Svensk Handels branschöverenskommelse garanterar helt fossilfria leveranser i svensk e-handel – och integrerar du PostNords API Delivery Option i din checkout kan dina kunder automatiskt informeras om vilka leveransalternativ som är fossilfria. 
– Vi ökar andelen fossilfrihet i nätet löpande, säger PostNords e-handelsexpert Jan Jakobsson.

Svenska onlinekonsumenter är naturligtvis medvetna om diskussionerna som förs kring klimat och hållbarhet – och att de leveransval som görs i checkout faktiskt påverkar. Men det har inte varit lätt att veta vilka leveranser som sker fossilfritt och vilka certifieringar och miljöstämplar som går att lita på. Därför tog Svensk Handel initiativ till att ta fram den så kallade branschöverenskommelsen. Den tydliggör begreppet fossilfri leverans och att den gäller hela vägen från e-handlarens lager till leveransplatsen oavsett om det är en hemleverans, en ombudsleverans eller om paketet ska till en paketbox. Samtidigt eliminerar den tveksamma miljöbegrepp ur checkout och bereder plats för trovärdiga certifieringar, som branschöverenskommelsen och Svanenmärkningen.

– Det här gäller oavsett om du har en egenutvecklad fraktväljare i din checkout eller via en extern tredjepartsapplikation. Vi hjälper dig alltså att erbjuda stöd för fossilfria leveranser för dina kunder – vårt API ”grönflaggar” leveransen när den är fossilfri hela vägen, säger Jan Jakobsson.

Välj rätt API för fossilfria alternativ

Det är inte svårt att som e-handlare erbjuda dessa val automatiskt för konsumenterna. Så här gör du: Om du är ganska bekant med ditt företags sajt, checkout och fraktväljare besöker du helt enkelt vår utvecklarportal och där finns allt stöd för tekniska integrationer, alla API:er, som du behöver. Du väljer i menyn vilken eller vilka API:er som din fraktväljare ska ”prata med” för att dina kunder ska få de fraktalternativ som du och de anser är viktiga – exempelvis fossilfria leveransalternativ och estimerad leveranstid, säger Jan Jakobsson.

PostNord kan hjälpa hela vägen

Om du som e-handlare inte alls är speciellt bekväm med den här sortens webbutveckling, eller inte har tid att sätta dig in i detaljerna, så finns det självklart snabb hjälp att få. Du kontaktar helt enkelt PostNord kundintegration.

– Där får du hälp att hitta rätt teknisk lösning för ditt företag, säger Jan Jakobsson. API Delivery Option (DO) erbjuder även information om valfria uthämtningsställen, vilka PostNord har lördagsleverans till, vilken tid som leveransen beräknas anlända (ETA/Estimated time of arrival), Svanenmärkning och mycket mer.

– DO är vårt senaste och mest moderna API och erbjuder mer affärslogik än våra övriga API:er – allt för att underlätta för dig som är utvecklare, säger Jan Jakobsson.

Svanenmärkningen för bra villkor

PostNord, som är en del av branschöverenskommelsen, har redan Svanenmärkta leveranser vilket bolaget var först med för e-handelstransporter i Norden. Tillsammans med de av branschöverenskommelsen garanterat fossilfria leveranserna, så blir det enkelt för konsumenterna. 

– Branschöverenskommelsen och Svanenmärkning går utmärkt att kombinera och står på inget sätt mot varandra. En sådan leverans garanterar exempelvis både fossilfri transport och schysta arbetsvillkor, säger Jan Jakobsson.

 

Branschöverenskommelsen

Svensk Handels initiativ för att säkerställa en gemensam definition av vad en fossilfri leverans är kom 2021. Det togs fram i samarbete med ASTER (Alliance for sustainable e-commerce) och efter dialog med ett antal e-handelsföretag och transportörer så fanns branschöverenskommelsen (BÖ) klar. Det är gratis att vara en del av BÖ och överenskommelsen baseras på ett avtal mellan e-handlare och transportör för att möjliggöra fossilfria leveranser till konsumenterna. Konkret så innebär detta att begreppet fossilfri leverans i checkout måste följa överenskommelsen och att inga andra miljömässiga begrepp får användas. Några få undantag finns, exempelvis Svanenmärkningen.
Att bli en del av detta samarbete är kostnadsfritt och baseras på ett avtal mellan e-handlare och transportör för att möjliggöra fossilfria leveranser till konsumenterna.

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel

    Här är CX-experten Helen Rigamontis bästa tips

    I dagens konkurrensutsatta e-handel har kunden makten. Det räcker inte längre att bara erbjuda en bra produkt – för att lyckas måste ditt företag sätta kundens upplevelse i fokus för allt ni gör, menar CX-experten Helen Rigamonti.

    Helens fem bästa tips
  • E-barometern, E-handel

    5 tips för att få lojala e-handelskunder

    Lös kundens problem – lyckas du med det har du nått en bra bit på vägen. Här är Sara Mundt-Petersens fem bästa tips för att få lojala kunder.

    Saras 5 tips
  • E-barometern, E-handel

    AI-expertens 3 tips för en mer lönsam e-handel

    Konsumenternas krav är större än någonsin. Hur ska du som e-handlare möta behoven? Här är AI-experten Bengt Wessborgs tre mest lönsamma tips!

    Till tipsen
  • E-barometern, E-handel

    ”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”

    Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.

    Läs intervjun med Anna
Fler nyheter