Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/E-handel

Utlandshandeln ökar – trots svenskarnas miljömedvetenhet

Å ena sidan: hållbarhetsfokus samt en vilja att stötta svenska företag. Å andra sidan: globalisering och ännu mer e-handel i pandemitider. – Det är krafter som verkar i motsatta riktningar, men svenskarnas handel ökar fortsatt från utländska sajter, säger PostNords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder.

Under pandemiåret har svenskarnas totala e-handlande ökat dramatiskt, bland annat tack vare att många äldre har upptäckt möjligheterna att köpa produkter på ett säkert sätt hemifrån.

Den större delen av e-handeln är förstås inhemsk men även svenskarnas köp på utländska sajter har ökat, om än inte lika drastiskt.
– Det är en ganska stabil andel av e-handelskonsumenterna som handlat från utlandet senaste året. 48 procent, året innan var det 45 procent, säger Carl-Fredrik Teder, detaljshandelsanalytiker på PostNord och ansvarig för rapporten E-barometern.

– Det är viktigt att se saker och ting i relation till vartannat. När e-handeln växer på årsbasis med 40 procent i Sverige så kan det tyckas mindre anmärkningsvärt att några procentenheter fler har handlat någonting från utlandet. Samtidigt är basen numera mycket större, så volymerna av utländska paket som strömmar in över gränsen har självklart växt.
Dock är det relativt sällan köpen sker, bara omkring 10 procent av e-handelskonsumenterna handlar från utlandet varje månad, de flesta gör det bara en eller ett par gånger om året.

Tyskland vanligaste landet att e-handla från

Tittar man närmare på varifrån de svenska konsumenterna handlar så har det skett vissa förändringar de senaste åren.

Den stora ökningen står tyska sajter för.
– Allt fler svenskar vänder sig dit. Det finns produktkategorier som är särskilt populära – många här har tyska bilar så handeln med fordonstillbehör från Tyskland är väldigt stor. Och sen finns starka aktörer inom kläder, som Zalando, säger Carl-Fredrik Teder.

Backar gör i stället amerikanska sajter.
– Det har varit en svagt nedåtgående trend från USA under några år. I takt med att e-handeln växer så hittar svenska konsumenter europeiska alternativ istället. Leveranstiderna blir trots allt betydligt längre om du handlar från USA, jämfört med exempelvis Tyskland.

Hållbarhetsfokus – men ändå ökad handel

Brexit har sannolikt påverkat svenskarnas näthandel från Storbritannien negativt och för Kina är anledningarna till den nedåtgående trenden de senaste åren bland annat längre leveranstider samt tullavgifter. Dessutom står klimatfrågan högt upp på agendan – nyproduktion av varor och hur de transporteras är ofta föremål för diskussioner.
Ändå minskar alltså inte svenskarnas totala näthandel från utlandet.
– Det är krafter som verkar i motsatta riktningar. Å ena sidan är allt mer tillgängligt, globaliserat. Det är lättare att hitta produkter på utländska marknader, produkter som inte finns här. Å andra sidan har folk blivit mer medvetna om klimat och miljö, att det är en kritisk fråga, säger Carl-Fredrik Teder som inte vill överdramatisera det hela.
– Hållbarhetsmedvetna konsumenter försöker undvika att handla från andra kontinenter. Men det är fortfarande handeln med övriga Europa som är störst och de flesta svenskar tänker nog att det är okej att handla från Tyskland eftersom man inte gör det så ofta.

Tror du att utlandshandeln försvinner framöver?

– Nej, den kommer att bestå. Konsumenterna blir förvisso allt mer ifrågasättande kring hur saker produceras och hur de transporteras – och deras kunskap kommer att utvecklas. Men det kommer också fortsätta att dyka upp intressanta varumärken från andra marknader, inte minst inom mode. Den utvecklingen drivs på av marknadsföring i sociala medier, där det är väldigt lätt för utländska företag att rikta sin marknadsföring och nå ut genom olika influencer-samarbeten. Det skapar en effektiv marknadsföringskanal för utländska modevarumärken även i Sverige.

48 procent

Så stor andel av svenska e-handelskonsumenter handlade någon gång från utländska sajter under året första kvartal.

Vanligaste länderna svenskar e-handlar från

  • Tyskland – 35 procent
  • Kina – 19 procent
  • Storbritannien – 15 procent
  • USA – 8 procent

Källa: E-barometern Q1 2021

Läs mer om vårt erbjudande inom ODR
Läs mer om vårt erbjudande inom ODR