Yngre handlar mest begagnat online
Det är främst de två yngre generationerna, unga vuxna och småbarnsföräldrarna, som driver på begagnathandeln. Inom föräldramålgruppen, konsumenter mellan 30 och 49 år, har fem procentenheter handlat mer begagnat online jämfört med föregående kvartal.
Det är inte oväntat att barnfamiljerna vänder sig till begagnathandeln i svårare tider, då det är en målgrupp som påverkas starkt av till exempel höga bolån2) och rådande ränteläge3). Allt fler e-handlare ser lönsamhet i second hand-försäljning4) och det ökande utbudet av plattformar som säljer begagnat är också något som gynnar tidspressade småbarnsföräldrar.
Det är sannolikt att begagnatmarknaden kommer att fortsätta växa, och inte bara bland småbarnsföräldrarna. När konsumenterna håller hårt i plånboken hittar allt fler till begagnat, både fysiskt och på nätet. Det introduceras också allt fler nya företag med cirkulära lösningar, vilket fortsätter att bredda utbudet och gör cirkulär konsumtion mer tillgänglig.
1) Radical Retail Report – Trendwatch 2023
2) FI, mars 2023
3) Detaljhandelns konjunkturrapport Q2 2023
4) Market.se, juni 2023