Adlibris vald till Årets Airfluencer
När kunderna fick bestämma vilket företag som jobbar bäst med luftsnåla paket så blev det en klar vinnare – Adlibris.
– Så häftigt, det blev stående ovationer här hos oss, säger Nicklas Törnqvist, Head of Delivery Experience, om att företaget väljs till Årets Airfluencer.
För att uppmuntra företag att tänka mer på luften i sina paket – och för att lyfta goda exempel i branschen – valde PostNord att dra i gång tävlingen Årets Airfluencer. Tävlingsformen var enkel: konsumenterna fick nominera det företag de tyckte jobbade bäst med att minimera onödig paketluft.
Och Adlibris fick flest nomineringar av alla.
– Så häftigt, så roligt, det gör gott i hjärtat. Det blev stående ovationer till priset här hos oss. Det betyder väldigt mycket, säger Nicklas Törnqvist på Adlibris.
Adlibris tunna paket blev vinnarreceptet
De slimmade paketen från Adlibris är självklart en stor anledning till kundernas höga betyg.
– Vi har vi två automatiserade förslutningsmaskiner för att skära ner höjden på paketet. Och vi ser över ytterligare investeringar i en A5-maskin, för att kunna jobba med fler basstorlekar, säger Nicklas Törnqvist.
– Och vi har även en manuell process på vårt lager, där vi viker över kartongen efter produktens storlek för att det ska bli så tätt som möjligt.
Extraluften borta när PostNord hämtar
Adlibris jobbar hårt med fyllnadsgraden inför logistikleverantörernas hämtningar.
– Det blir som ett tetris när vi fyller transportburarna, det finns inte mycket extraluft där när PostNord kommer och hämtar. Och fyller de inte bilen helt när de är hos oss så kan de köra över gatan till våra kompisar Apotea, som kom trea i tävlingen, och fortsätta fylla upp med paket där, säger han med ett leende.
De smarta förpackningsmaskinerna måste vara rätt dyra – vilka är utmaningarna?
– Vi gör det både från ett företags- och samhällsperspektiv där vi vill vara med och göra skillnad, men samtidigt behöver vi ju tjäna pengar. Och det finns pengar att spara här. Ju större ett paket är desto dyrare är det ofta att skicka. I stället jobbar vi med mindre, smartare paket – och klokare emballagelösningar. De kan ibland vara dyrare men ger en payoff till samhället, och vi blir mer relevanta för konsumenterna. Vi vill vara ett självklart val, ett företag som har koll.
– Och lägger man hela pusslet, då blir det en bra affär.
Drömmen att ha samma paket hela vägen
Hur ser framtiden ut för luft i paket, vad är drömmen?
– Maskiner som i ännu högre grad kan skära ner, förpacka, tänka smart. Och att vi kan ta oss bort från att använda fyllnadsmaterial i paketen. En annan viktig sak är att kanske konsumentförpackning och logistikförpackning är en och samma – tv-apparater är ju det hela vägen och så borde det kunna vara för fler paket.
Adlibris vill driva på utvecklingen
Undersökningar visar att konsumenterna inte alltid väljer hållbara leveranser, men ni satsar ändå. Varför?
– Vi har ett ansvar som företag att driva på utvecklingen, göra det så optimalt som möjligt. Och konsumenterna vill tycka om upplevelsen, känna att den är smart och logisk, och förstå att företaget tänkt till. Det kanske inte finns en betalningsvilja nu för att få en viss miljöupplevelse, men konsumenten har en hög medvetenhet om det. Och det kommer att bli lägstanivån för att vara relevant när konsumenten gör sina val.
– Man vet ju själv hur det känns som konsument när man får hem något som inte riktigt lirar med det här. Man blir trött på företaget, på hela paketupplevelsen. Och här vill vi ta en tydlig marknadsposition, att det här är frågor vi jobbar med.
Siktar ni på att vinna Årets Airfluencer även nästa år?
– Självklart! Det här har gett mersmak. Extra kul för de som jobbar på vårt lager, de som driver på och alltid tänker på nästa steg. Och som företag kommer vi fortsätta att göra mer, vi har fortfarande saker att utveckla och lära oss. Och vi gör det tillsammans.
Årets PostNord Airfluencer 2021
|
Adlibris 3 tips för mindre luft i paket
|