Förpackningsresan – mot en mer klimatsmart e-handel
I dag är näthandel en självklarhet för de allra flesta. Men konsumenterna har fått nog av överdimensionerade paket och onödigt emballage. Hur ska e-handelsbranschen möta konsumenternas krav på mer hållbara förpackningar? Och vad är egentligen en hållbar transport?
En betydande del av de hundratusentals paket som PostNord transporterar varje dag är större än vad de behöver vara. Och nu visar E-barometern, som tas fram av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, att en stor del av konsumenterna är beredda att vänta längre på sina beställda varor och betala fem kronor mer för leveransen – om den är miljöanpassad.
– I dag ställer konsumenterna mer kritiska frågor och reagerar på storleken på paketen, mängden luft i dem och emballagets miljöpåverkan, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på PostNord.
Nytt samarbete
Med initiativet Förpackningsresan vill PostNord effektivisera e-handelslogistiken genom att förändra det faktum att ett paket i dag i snitt innehåller cirka 30 procent luft. Tillsammans med Institutionen för förpackningslogistik vid LTH och Institutionen för teknikens ekonomi och organisation vid Chalmers och representanter från e-handeln och förpackningsindustrin vill företaget därför skapa arbetsgrupper som ska hitta lösningar på hur förpackningarna kan bli mindre.
– Vår önskan är att bli en kunskapshub där vi tillsammans med våra kunder, teknikleverantörer och andra aktörer i värdekedjan, konsumenter och akademien kan identifiera hinder och därefter hitta lösningar som ger svaren på hur framtidens logistik bör se ut, säger Sofia Leffler Moberg.
E-handeln fortsätter öka
De senaste åren har e-handeln ökat med omkring 15 procent per år. Inom sju år skulle denna tillväxthastighet innebära att PostNord behöver ha tre gånger så många terminaler, fordon och chaufförer och tre gånger så mycket kapacitet hos ombuden.
– Att bygga ut infrastrukturen i en sådan omfattning är inte hållbart. Genom att minska förpackningarna kan vi, i stället för att köra runt luft, transportera fler varor på färre fordon, säger Sofia Leffler Moberg.
Men en försvårande omständighet menar hon är att det saknas tydliga definitioner av vad som är en hållbar leverans.
– Därför är det oerhört viktigt att vi inom branschen är transparenta och samarbetar kring de utmaningar vi står inför. Med förpackningsresan som plattform är vår förhoppning att vi tillsammans kan hitta lösningar och riktlinjer för hur vi kan effektivisera och miljöanpassa transporterna.