Lastbilar körs på svensk etanol i Norrköping
Med tunga fordon från Scania och det svenskproducerade biobränslet ED95 siktar pilotprojektet EthaDrive på att minska klimatpåverkan från långväga transporter med 90 procent. Och inte i framtiden – här och nu.
Med i EthaDrive-projektet finns förutom PostNord och Scania även Lantmännen Agroetanol och Sekab BioFuels & Chemicals – och två av lastbilarna hårdtestas i verkligheten, av PostNord i Norrköping.
Tusentals hållbara leveranser varje dag
– Vi kör ut ungefär 5 000 paket varje dag så det är klart att hur vi transporterar ut de 5 000 paketen, nu och i framtiden, kommer vara avgörande för om vi klarar våra hållbarhetsmål, säger Christian Westerdahl distributionsområdeschef i Norrköping, och fortsätter:
– Hållbarhetsfrågorna är viktiga för många företag men är man så stora och branschledande som PostNord är det extremt viktigt att vi går i täten och driver på det här omställningsarbetet som vi är inne i just nu.
Chaufförerna gillar de etanoldrivna lastbilarna
Han tycker det var helt rätt att hoppa på EthaDrive-projektet.
– Att få pröva de här etanollastbilarna var en chans vi bara inte kunde säga nej till. De moderna lastbilarna har en ny 13-litersmotor speciellt anpassad för ED95, lokalproducerat etanolbränsle för tunga fordon. Och chaufförerna gillar sina nya fordon. ”Jättetrevliga, med alla finesser som finns på dagens bilar. De känns precis som vilken Scania som helst” är ett omdöme.
– Men den största utmaningen i omställningen, förutom infrastrukturen, är ju att alla samarbetar på alla nivåer. Fordonstillverkare, företag och kommuner. Vi har ett ansvar, kan vi minimera miljöpåverkan så ska vi göra det, avslutar Christian Westerdahl.