Reklamombudsmannen: Budskapen måste kunna bevisas
Att lyfta sitt miljöarbete och marknadsföra sina leveranser som hållbara är något många företag gör i dag – men det gäller att marknadsföra detta på rätt sätt.
– Som annonsör bör man ställa sig frågan ”Hur kan mitt påstående komma att uppfattas?”, säger Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, RO.
Den viktigaste utgångspunkten vid marknadsföring är att reklambudskapet inte får vara vilseledande. Gällande miljöpåståenden finns omfattande regler i ett särskilt kapitel, kapitel D, i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
– Vid bedömning ser man till hur påståendena uppfattas av en genomsnittskonsument i målgruppen. Använder företag otydliga och långtgående miljöpåståenden finns en risk att konsumenten uppfattar det som marknadsförs som bättre för miljön än vad som kan beläggas, säger Elisabeth Trotzig.
Tydliga och raka budskap krävs
För att undvika att marknadsföringen uppfattas som vilseledande gäller det att förtydliga påståenden och formulera budskap så att de inte blir tvetydiga.
– Är man mer konkret och på ett tydligare sätt beskriver vilka miljöfördelar det som marknadsförs har, då har man kommit rätt långt, förklarar Elisabeth Trotzig.
Miljöbudskap i reklamen måste kunna bevisas
Det krävs också att man som företag har bevisning att lägga fram för sina miljöpåståenden, annars finns risken att de bedöms som vilseledande, även om de stämmer.
– För den som vill lära sig mer om vad som gäller för användning av miljöpåståenden finns
även nyutkomna riktlinjer från Internationella Handelskammaren som förklarar olika begrepp och som kan vara till god hjälp när man gör reklam med miljö- och klimatpåståenden.
RO:s tips kring miljö- och klimatreklam
|