Engelsons: Vi ser att tryckt reklam verkligen har effekt
Att hålla fast vid det gamla kan löna sig – friluftsföretaget Engelsons kataloger fortsätter vara högt uppskattade bland kunderna. Tack vare en mix av traditionell tryckt reklam, nyare media och noggrann analys fortsätter Engelsons både att nå nya kunder och att behålla sina befintliga.
Familjeföretaget Engelsons har sin bas i Falkenberg och kunderna finns över hela landet. Grundfilosofin, att ”producera bra och funktionella kläder för jakt- och friluftsliv som alla ska ha råd att köpa” är densamma som vid starten 1974. I dag har Engelsons vuxit, och som för många liknande företag gäller det både att hitta nya kunder och att behålla och aktivera de befintliga.
– Jag har jobbat med våra kunder i hela mitt liv, och det är viktigt att alla i Engelsons har samma bild. Oavsett om man jobbar med inköp, design eller marknadsföring ska man veta vilka våra kunder är och känna till deras värdeord. Vi jobbar nära PostNord när det gäller ADR, ODR och kundanalyser och vi försöker utnyttja allt som PostNords team kan erbjuda, säger vd Stefan Engelson.
Adresserad direktreklam ger tydlig effekt
Engelsons går mot rådande trend och fortsätter satsa mycket på print. Tonvikten ligger på ADR, adresserad direktreklam. Drygt tio gånger om året skickar Engelsons ut kataloger till flera hundra tusen kunder. En dryg femtedel går till nya, noga utvalda kunder, i många fall så kallade ”tvillingar” till befintliga kunder som PostNords analyser identifierat.
– Vi ser att tryckt reklam verkligen har effekt och det syns ju också i mätningarna. Man måste ju vara unik i sin reklam, och det är vi i dag med våra kataloger. Vi använder förstås sociala medier som alla andra, men vår trogna kundskara gillar kataloger. Det har ju sina fördelar: en katalog är lättare att ta med sig ut och sitta i solen med och ger bättre överblick.
99 procent har sett katalogen
Vid effektmätningen av senaste vårkatalogen kom kvittot på att Engelsons tänker rätt i sin reklammix. Katalogen fick fantastiska 99 procent i observationsvärde, det vill säga sett eller läst katalogen.
Det är långt över snittet, vilket Stefan kommenterar med att ”skönt att veta att man är på rätt spår”. För att hitta rätt tror han på analys: vilka kunder bör få vilken reklam, hur ofta är lagom och framför allt – vad vill kunderna ha:
– Jag tror att det finns många företag som tänker ”vi sparar miljoner på att inte göra något tryckt material”, när många fortfarande vill ha kataloger. När vi gör våra mätningar har de tryckta utskicken alltid gått ihop sig: vi ser resultat i orderingången direkt efter att vi gör våra utskick. Visst, en katalog klarar sig inte själv, men det gör ju inte en Googleannons heller – det behöver vara en mix.
EngelsonsAllmänt Marknad Tjänster |
UtmaningarHitta nya kunder. LösningarADR EffektNå fram till målgruppen. |