Gymgrossisten ökar kundnöjdheten med paketboxar i checkouten
E-handelsaktören Gymgrossisten riktar sig till en tränande målgrupp. Och de som hänger på gymmet gillar att ha paketbox som ett tydligare alternativ i checkouten.
– Ja, paketboxen är ett uppskattat alternativ hos våra kunder, säger Malin Salzberg, Chief Operating Officer på HSNG (Health and Sports Nutrition Group).
HSNG-ägda Gymgrossisten har funnits sedan 1996 och företagets e-handel lanserades två år senare. Det innebär att Nordens ledande aktör inom gymprodukter haft e-handeln som kärnverksamhet i 25 år – och har upplevt det mesta av branschens utveckling.
– Men nu har e-handeln verkligen mognat och tagit fart, säger Malin Salzberg.
Det har ju gått extra snabbt de senaste åren och den utvecklingen, tillsammans med målet att ett köp från Gymgrossisten alltid ska gå att göra ”enkelt, snabbt och problemfritt”, har höjt kraven. Därför är deras sajt fokuserad på att vara lättnavigerad samtidigt som betal- och leveransmöjligheter är mycket flexibla. Något annat som hjälpt till att lösa utmaningarna är att Gymgrossisten hela tiden varit pigga på nya innovationer, för att exempelvis komma undan butiksköer och begränsade öppettider.
Enkelt att implementera valet av paketboxar
För ungefär tre år sedan lanserade Gymgrossisten paketboxen som ett tydligare alternativ i checkouten.
– Vi testar gärna sådant som utvecklar kundupplevelsen. Paketboxen fyller en viktig funktion i området mellan en hemleverans och ombudsutlämning. Flexibiliteten ökas för kunden, säger Malin Salzberg som samtidigt var noga med att inte ha för många fraktalternativ.
– Vi vill inte dränka kunden i alla val som finns. De vi har i kassan ska vara relevanta och av god kvalitet – genom ombud, hemleveranser och paketboxar, och vi strävar efter att vara så transparenta som möjligt med förväntade leveranstider.
Att implementera PostNords paketboxalternativ var väldigt enkelt.
– Det fanns ju redan i den API-inställning som vi har så det var bara att aktivera alternativet
i vårt eget TA-system.
Fler kunder väljer paketbox
Gymgrossisten såg snabbt att paketboxen blev populär hos kunderna.
– Vi ser i vår egen uppföljning att den är uppskattad. Dessutom tror jag att vi skulle tappa konvertering generellt om vi inte har relevanta fraktalternativ. Kunden behöver känna sig trygg, i checkouten, att paketet kommer fram, och till ett ställe dit det är rimligt att ta sig, säger Malin Salzberg.
HSNG flyttar Gymgrossistens lager från Trollhättan till Eskilstuna för att komma närmare fler av kunderna. Även den interna ledtiden påverkas av flytten till det mer automatiserade lagret.
– Vi gör det för att kunna erbjuda det kunderna vill ha, samt ett ha ett bättre leveranserbjudande. Dessutom är flytten ett stort steg i vårt hållbarhetsarbete. Något hon menar även kan sägas om paketboxar, dit fler paket kan levereras med samma transport.
GymgrossistenAllmäntTillsammans med Bodystore, Fitness Market Nordic och Proteinfabrikken så ingår Gymgrossisten i Orkla-ägda Health and Sports Nutrition Group (HSNG). Gymgrossisten startades 1996 och är med sina 13 000 produkter den nu ledande aktören i Norden. Huvudkontoret finns i Solna medan lager och logistik fram till nyligen varit lokaliserat i Trollhättan, men flyttar nu till Eskilstuna. MarknadGymälskare i hela Norden som är intresserade av både brett och specialiserat utbud inom kosttillskott och sportnutrition, redskap, utrustning och kläder. PostNords tjänsterMyPack Collect med paketbox som ett av fraktvalen, MyPack Return Drop Off, Varubrev 1:a-klass, MyPack Home, Parcel, Pallet. |
UtmaningFå fraktalternativ och begränsad leveransflexibilitet. LösningPostNord paketboxar som ett tydligare fraktalternativ i checkouten. EffektPopulärt leveransalternativ gav nöjdare kunder. |