Så fick Vagabond effektivare logistik
Vissa företag vill ha centrallagret nära. Vagabond flyttade sitt till en annan världsdel. En unik lösning gör att det svenska skoföretaget kan förse varorna med fraktetiketter redan innan de kommer till Sverige. Resultatet är snabbare leveranser, minskad miljöpåverkan och lägre logistikkostnader.
Det svenska skomärket Vagabond fattade för några år sedan beslutet att flytta centrallagret från Sverige till Ho Chi Minh-staden i Vietnam. Orsaken är enkel. Ungefär 85 procent av produktionen sker i Vietnam, och resten i Kina.
– Det är enklare och mer kostnadseffektivt att låta fabrikerna leverera till ett ställe lokalt i stället för till flera destinationer i Europa. Genom att lagra godset i Asien kan vi också samla ihop och skicka större volymer direkt till kunder i Sverige och andra länder, och behöver alltså inte lagra varorna igen i destinationslandet. Tack vare att vi konsoliderar varorna på lagret har vi också kunnat öka fyllnadsgraden i containrarna, vilket både sparar pengar och är bättre för miljön. Nu har vi bara ett mindre lager här i Varberg, som främst försörjer våra svenska butiker, säger Anna Samuelsson, logistikchef på Vagabond.
Vagabond finns i dag på över 30 marknader, men är störst i Skandinavien och i norra Europa. Upplägget för leveranser varierar från land till land. Men för Sverige har företaget tagit fram en unik lösning med hjälp av PostNords fraktsystem Pacsoft Online.
Genom att förse paketen med svenska fraktetiketter redan på lagret i Vietnam kan hela containrar skickas direkt till PostNord terminalen i Härryda i södra Sverige. Här behöver containern bara lossas och lastas ur, och sedan distribueras försändelserna i det vanliga paketnätverket. Fördelarna är att kunderna får varorna snabbare då de inte mellanlandar på något svenskt lager, och Vagabond behöver inte lika mycket lageryta i landet.
– Vi försöker göra så mycket direktleveranser som möjligt och minimera vår egen hantering. Så har vi jobbat med logistik i flera år, förklarar Anna Samuelsson.
Men i början stötte upplägget på patrull. Det geografiska avståndet mellan PostNords datasystem i Sverige och Vagabonds WMS i Vietnam gjorde att det tog hela 10–15 sekunder från att en kartong skannades till dess att fraktetiketten skrevs ut. Tillsammans med affärssystemskonsulten AD Konsult, och i dialog med PostNord utvecklade Vagabond därför en lösning som innebär att fraktetiketterna skapas i Sverige i stället.
– Det sker så fort vår logistikavdelning skapar en sändning, och sedan skickas fraktetiketterna som en datafil till Vietnam. När informationen väl ligger lokalt tar det bara ett par sekunder från skanning till printing, säger Mikael Larsson, IT-chef på Vagabond.
Anna Samuelsson berättar att PostNord varit mycket positiva och stöttande i arbetet med att lösa IT-frågan.
– Det visar på en öppenhet som jag värdesätter hos en logistikleverantör. Förmåga att komma med förslag på lösningar och att vara lyhörda för kundens idéer är andra viktiga egenskaper. Till exempel ställde sig PostNord positiva till att lossa containrar på sin terminal, något de aldrig gjort i Sverige förut. Vi har också en transparent relation, det vill säga en öppen dialog om allt från prissättning till hur våra verksamheter fungerar. Så hittills har samarbetet fungerat bra.
Vagabonds logistikflöde Vietnam-Sverige
- Fabrikerna i Vietnam och Kina levererar till Vagabonds lager i Ho Chi Minh-staden.
- Frakthandlingen skrivs ut lokalt i Vietnam med hjälp av Pacsoft Online.
- Containern skickas från Vietnam till PostNord terminalen i Härryda.
- Eftersom frakthandlingen redan finns på försändelsen levereras varorna direkt till de stora svenska kunderna utan att passera lagret i Varberg.
- Varor till Vagabonds egna butiker i Sverige skickas till lagret i Varberg. Härifrån sköts distributionen genom det ordinarie paketnätverket.