Addnature hittade vägen till norska marknaden
För svenska e-handlare borde Norge vara en given marknad, men krångliga exportregler gör att vissa undviker grannlandet helt. Outdoorföretaget Addnature tog steget och hittade en smidig lösning med hjälp av PostNord.
Norge beskrivs ibland som en guldgruva för svenska e-handelsföretag, både för att det finns ett stort intresse för svenska produkter och en stark köpkraft i landet. Men eftersom Norge inte är med i EU ryggar somliga företag vid tanken på de norska tull- och momsreglerna.
Den 1 april 2017 blev det dock lättare att starta företag i grannlandet. Man behöver inte längre vara bosatt i Norge och svenska moderbolag kan enklare skaffa sig en filial i Norge.
Läs mer om PostNords lösningar för export och import
Svenska outdoorsajten Addnature tog steget redan för två år sedan och har nu egen webbplats och kundservice på norska. Lager och logistik hanteras av PostNord TPL. Begreppet TPL står för tredjepartslogistik och innebär att PostNord både lagrar och levererar varorna.
– Alla detaljer och hantering kring vår export går via dem. Till exempel har PostNord en helt egen tullavdelning vilket gör att vi inte behöver uppfinna hjulet igen, säger Johan Zakrisson på Addnature.
I nuläget innebär varje transaktion från Sverige till Norge en tulldeklaration per paket. Men om norska kunder köper varan från ett norskt bolag så kan varorna skickas i en sändning och stanna vid en förtullning.
Tullinformation för dig som är företagare.
Johan Zakrisson ser bara fördelar med ett norskt bolag. Det tar emot alla paket, betalar tull och fakturerar sedan det svenska bolaget för en internförsäljning.
– Någonstans måste man ställa sig frågan – ska vi fortsätta ta betalt av kunden för alla extrakostnader eller börja skicka fler paket men tjäna mindre och potentiellt nå en större del av marknaden?
Men den som tänker satsa måste samtidigt ha is i magen, säger PostNords tullexpert Tomas Isacson.
– Det går inte att börja sälja till Norge i nästa vecka, du måste ha gott om tid och se till att alla dokument, alla koder är i ordning och att företaget är registrerat och klart. Jag rekommenderar ett halvårs förberedelsetid.
Och till sist, glöm inte planera för de tråkiga bitarna – som returer.
– Returhanteringen är kostsam. Vi samlar alla våra returer hos logistikföretagets lager i en vecka innan vi får tillbaka dem. Men allt detta tar PostNord hand om, de gör ett fantastiskt jobb, säger Johan Zakrisson.
Experten tipsar: Så lyckas du med exportenExport är en djungel av regler, pappersarbete, skattesatser och myndighetskontakter. Tove Öhrn, tullspecialist inom PostNords TPL-verksamhet, tipsar om hur man bygger en framgångsrik logistiklösning för export.
|