"Nu kan vi öka kapaciteten med kort varsel"
Numera sköter robotar ruljangsen hos Boozt. 2017 satsade modenäthandlaren på en automatiserad lagerlösning, en orädd investering som gör dem redo att möta en framtid där både tillväxten och kundernas förväntningar väntas öka.
På Boozts lager i Ängelholm är 151 robotar fullt sysselsatta med att plocka ihop kundernas beställningar. Ungefär 400 000 paket levereras härifrån till kund varje månad. Med två miljarder i omsättning och en försäljningsökning på närmare 40 procent förra året är den nya robotiserade lagerlösningen en förutsättning för att utvecklas i samma takt även framöver.
– Nu kan vi hantera en kraftig tillväxt utan att riskera att våra kundlöften om kvalitet och snabbhet blir lidande, säger Niels Hemmingsen, COO på Boozt. Med robotiseringen minskar antalet felaktiga leveranser samtidigt som plock- och packprocessen effektiviseras. Snabbast registrerade tid är 48 sekunder från att beställningen läggs.
Anläggningen, som är en så kallad Autostore-lösning, har byggts i befintliga lager men hanterar lika mycket gods som tidigare på bara en fjärdedel av ytan. Övergången till den automatiserade lösningen gjordes utan driftstörningar vilket innebar att Boozt under en tid hanterade två lager med miljontals produkter parallellt.
En finess är att anläggningen kan utökas i takt med ökande behov. I dagsläget är två av totalt fyra möjliga sektioner i drift, vilket innebär att upp till 250 robotar kan aktiveras för att hantera 250 000 lådor. Fullt utbyggd är anläggningens kapacitet dubbelt så hög.
– Den här flexibla lösningen gör att vi enkelt kan öka kapaciteten genom att addera robotar och lådor med kort varsel, när behovet finns. Målet är att aldrig använda fler resurser än vi behöver, säger Niels Hemmingsen.
Den nya anläggningen utmanar också effektiviteten i distributionen. Boozt jobbar nära sina distributörer för att hitta sätt att optimera logistikkedjan, exempelvis kan Autostore vid behov sortera beställningar efter postort för att snabba på leverans till kund.
– Vi har tänkt bortom det förutsägbara och satsar på en toppmodern anläggning som håller måttet långsiktigt, säger Niels Hemmingsen avslutningsvis.
FaktaBoozt är en e-shop för mode, skönhetsprodukter och heminredning. De baserar sin verksamhet på ett brett sortiment av varumärken, snabba leveranser och enkla, kostnadsfria returer. Marknaden finns i Norden och här växer de snabbt. Från lagret i Ängelholm distribueras alla varor, varuflödet är till 85 procent robotiserat. I dagsläget hanterar 151 robotar 180 000 lådor. För att uppnå full kontroll och flexibilitet utvecklas IT-lösningarna in house. Det ger fördelar som stabilitet i försörjningsflödet och möjlighet att exempelvis systemuppdatera utan dröjsmål och oberoende av externa leverantörer. Därför nominerades BooztE-handelsbolaget Boozt har satsat offensivt på ett stort robotiserat lager och egenutvecklade IT-lösningar. Investeringarna har skapat förutsättningar för fortsatt kraftig tillväxt, ökad produktivitet, kostnadseffektivitet, kvalitet och för att möta ökande konsumentkrav på snabb leverans och effektiv returhantering. |