Så tjänar Lidl pengar medan du sover
Lidls hybridlastbilar susar fram på Stockholms gator 75 procent effektivare än tidigare. Och gör en insats för miljön. Så går det till.
– Jag tror inte att någon annan kedja har ett lika effektivt logistikflöde, säger Carl Ceder, logistikchef på Lidl Sverige.
Med en öppenhet för ny teknik och ett ständigt pågående förbättringsarbete har dagligvarukedjan Lidl optimerat sin logistikkedja så väl att de idag bara behöver köra en enda leverans per dag till sina respektive butiker. Mycket tack vare mottot ”inte en droppe luft”.
– Vi kör alltid fulla lastbilar, där alla varor ligger i samma ordning som de plockas upp i butiken. De varor som ska ut först ligger högst upp på pallen i lastbilarna. På så vis minimeras färdvägen och arbetet med uppackningen blir enklare.
Till sin hjälp har Lidl även ett nära samarbete med sina leverantörer.
– Vi har en tät dialog för att de ska utforma sina kollin och pallar på bästa sätt för oss. Till exempel vill vi att de packar högre pallar så att vi slipper tomma utrymmen högt upp i bilarna. För vi ska aldrig köra ut luft till våra butiker.
För två år sedan vann Lidl PostNord Logistics Award med motiveringen att de har ett helt unikt logistikupplägg. Men vinsten har inte fått dem att luta sig tillbaka.
– Vi jobbar ständigt med förbättringar och är närvarande i verksamheten för att uppmärksamma när vi ser saker som kan förbättras. Logistiken är affärskritisk för oss, säger Carl Ceder.
Hållbarhet har länge varit en viktig del i Lidls verksamhet. Redan 2010 började de att återvinna sopor från sina centrallager för att använda som bränsle i lastbilarna. Idag finns inte en enda lastbil som går på vanlig diesel kvar i flottan.
De senaste två åren har Lidl medverkat i projektet ”Off-peak” där de, i samarbete med Stockholms stad, KTH, Svebol Logistics och Volvo, har levererat varor till butikerna nattetid.
Varorna körs ut i en ny, tystare elhybridlastbil som har tagits fram speciellt för projektet. Syftet är att sprida ut trafiken över dygnet och påverka allmänheten så lite som möjligt.
– När vi kör på natten kan vi korta ner körtiderna med upp till 75 procent eftersom vi slipper rusningstrafiken. Det blir mer effektivt och vi kan skala ner antalet lastbilar. Det innebär förstås betydligt mindre koldioxidutsläpp, så vi gör både en insats för miljön och ökar vår effektivitet.
Trots att leveransen sker på natten har Lidl ingen nattanställd personal som tar emot varorna.
– Chauffören går in i en obemannad lastzon, där det även finns kylceller för kylvarorna, och lämnar av varorna. Sedan kan butikspersonalen packa upp allt när de kommer på morgonen.
Framöver ser Carl Ceder gärna fler samarbeten av det här slaget och följer teknikutvecklingen med stort intresse.
– Det sker så mycket spännande. Elektrifieringen av lastbilar är ett exempel där vi vill hänga med, men också införandet av de 32-meterslastbilar som nu testas inom skogsindustrin. De skulle kunna effektivisera vår logistik ännu mer, samtidigt som det är bra för miljön att frakta mer varor i färre fordon.
Fakta: Så funkar Lidl Sveriges logistikflödeEn stor del av alla varor som säljs i svenska Lidlbutiker kommer från Sverige och resten importeras från andra länder. Fakta om Lidl SverigeNettoomsättning: ca 8,3 miljarder kr |