Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Nu är det enklare att nå kunder i Europa

Skateboards på hylla. Foto Anders Bach.

Merparten av nätföretaget SkatePros ordrar kommer från utlandet. MyPack till Europa är därför en klar fördel för dem.

När en sparkcykel, skateboard eller ett par rullskridskor tidigare skulle skickas till kunder, i Tyskland eller Holland, kunde jylländska SkatePro bara erbjuda hemleverans. Efter bytet av logistikpartner till PostNord blev det enklare att nå privatpersoner i ett flertal europeiska länder, tack vare PostNords tjänster MyPack Home och MyPack Collect.

Thomas Hornstrup, Logistics Manager på SkatePro. Foto Anders Bach.

– Med MyPack kan vi erbjuda kunderna en mer flexibel lösning. Våra kunder har ofta en aktiv vardag och behöver ändra sina planer i sista sekunden. Då är det väldigt välkommet att de kan välja ett annat leveransdatum eller styra om försändelsen till ett ombud, säger Thomas Hornstrup, Logistics Manager på SkatePro. Jag tycker också om möjligheten till en enklare returlösning.

MyPack, PostNords tjänst som blev möjlig genom ett samarbete med nätverket DPD Group, utökas hela tiden till allt fler europeiska länder.

PostNord hämtar dagligen paket i flera omgångar både till utlandet och inom landet på SkatePros 4 350 kvadratmeter stora lager i Søften nära Århus i Danmark. Lasten körs först till paketterminalen i Taulov för sortering och vidare distribution.

SkatePro har en egen webbshop i 18 länder, däribland Danmark, och har upplevt en tvåsiffrig tillväxt under ett par år. Att verksamheten växer snabbt utomlands förklarar Thomas Hornstrup med att företaget är särskilt duktigt på att snappa upp de senaste trenderna och knyta kontakt med unga talangfulla människor som kan till exempel sparkcykel och rullskridskor.

Man på skateboard. Foto Anders Bach.

– Marknaden är känslig för nya strömningar som kan skifta från månad till månad. Under vinterhalvåret är det till exempel en betydligt större försäljning av produkter som skidor, vilket kan innebära en utmaning då flera av modellerna överstiger den tillåtna maxlängden på paket till utlämningsställe.

Thomas Hornstrup pekar dock på att det finns behov av ökad transparens och klarhet om informationsflödet ut till kunderna vid försändelser av gränsöverskridande paket.

– Men det är min uppfattning att PostNord, i samarbetet med oss och övriga kunder, löpande gör vad de kan för att förbättra produkterna och naturligtvis se till att de har all relevant information, även om det är en process.

Han pekar också på fördelen med den så kallade säljande supportfunktionen som gör att PostNord snabbt ansvarar för att eventuella felfaktureringar och fakturarelaterade frågor följs upp. Det innebär optimala förutsättningar att tillsammans arbeta målinriktat med de nya framåtblickande åtgärderna.

SkatePros logistikflöde

PostNords logistikflöde startar vid lastningen hos kunden i Hinnerup på Jylland. Alla försändelser skickas som paket eller varubrev inom Europa samt med EMS international Express till USA. I samband med hämtningarna, som sker kvällstid alla dagar utom lördagar, lämnas även returer. Paketen körs med lastbil till Taulov Pakkecenter för en första skanning. Därifrån distribueras de vidare till sina slutdestinationer via Kolding Pakkecenter.

SkatePro

SkatePro grundades 1996 och har vuxit till Skandinaviens största extremsportbutik. Hela fyra gånger sen 2009, senast i år, har SkatePro vunnit e-handelspriser, och 2015 blev företaget silvermedaljör när det europeiska e-handelspriset delades ut.