Stora miljövinster med rätt förpackning
Större flexibilitet och en betydande minskning av mängden papp, plast och luft som transporteras. Telia ser fördelar för både miljön och affären med att använda PostNords förpackningsmaskin.
Många företag packar sina produkter i standardiserade lådor där man ofta använder plast som utfyllnad runt produkten, något som leder till onödigt stor miljöpåverkan eftersom det i princip innebär att man transporterar en massa luft. Luft som tar plats i både lager och transportfordon och som innebär att kunderna får bära hem onödigt otympliga paket.
För att minska det här problemet, och samtidigt minska mängden emballage, investerade PostNord TPL, tillsammans med Telia, i en automatisk förpackningsmaskin. Maskinen använder inte färdiga lådor utan bygger upp en förpackning av kartong runt varje enskild produkt som sedan skickas till kunder i Sverige, Norge och Danmark.
– Det innebär att vi använder minimalt med både papp och plast, vilket ger stor ekonomisk fördel. Men framför allt är det miljöaspekten som är intressant, säger Simon Forsberg, Operational Logistics Manager på Telia.
För Telia innebär det också flexibilitet i logistiken.
– Vår bransch har höga peakar i belastningen när eftertraktade produkter släpps. Maskinens höga kapacitet hjälper oss att hantera variationerna. Sen kan maskinens effektivitet också hjälpa oss att skicka produkter till våra kunder snabbare än nästa dag.
Men användandet av maskinen innebär även vissa utmaningar, framför allt när det gäller varumärkesarbetet.
– Använder du färdiga standardkartonger kan du ha logotyp och annan branding på dem, men det blir svårare när förpackningen byggs runt varan.