Vi relanserar PEX Bud
PostNord Bud får tillbaka sitt gamla namn. I mitten av januari relanserades varumärket PEX Bud, med ett ordentligt lyft i form av nytt utseende och uppgraderat bokningssystem.
Efter att Posten Express, PEX, bytte namn till PostNord Bud för drygt 10 år sedan minskade vår budverksamhets synlighet på marknaden. Nu återtar vi namnet PEX för att stärka verksamheten.
– Det tidigare namnbytet uppfattades som att vi inte fanns kvar, men så är ju inte fallet, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.
Ännu bättre med nytt bokningssystem
Med namnet återtaget och ny profil innebär relanseringen en igenkänning för kunder som snabbt och enkelt vill transportera något från punkt A till punkt B. Med det uppgraderade bokningssystemet blir budverksamheten dessutom ännu smidigare.
– Vi har tidigare varit väldigt manuella i vårt bokningsförfarande där man ringt eller mejlat in sina beställningar. Vi har haft en bra verksamhet och nu kompletterar vi med ett bokningssystem som passar för 2020-talet. Dagens köpare av budtjänster är i stor utsträckning digitala och sköter all sin logistik via nätet. Det är klart att vi måste ha ett nytt, modernt bokningssystem, säger Peter Hesslin.
Förenklar och stärker upp tjänster
Flera tjänster har också fått nya namn för att bli lättare att förstå. Till exempel har ”Ekonomibud” bytt namn till ”PEX 5-timmars bud”, och ”Normalbud” heter nu ”PEX 2-timmars bud”. Vi erbjuder både standardiserade och skräddarsydda lösningar utifrån våra kunders behov.
– Vi ser en snabb utveckling inom budmarknaden och förbättringarna kommer att göra stor skillnad för våra kunder. PostNord utför leveranser över hela Sverige, varje dag och därför känns det glädjande att kunna stärka vårt erbjudande även inom budleveranser, säger Peter Hesslin.
Från den 13 januari 2021 rullar de omprofilerade budbilarna successivt ut på marknaden.