Direktreklam i postlådan driver försäljning i butik
Reklam i postlådan ger effekt – särskilt om du vill ha in kunderna i butiken.
När konsumenterna får frågan vilken kanal de föredrar för erbjudanden och rabatter hamnar reklam i postlådan i topp i alla kategorier – kläder och skor, sport och fritid, livsmedel, byggvaror och hemelektronik.
Direktreklamen upplevs nämligen som mindre störande i en tid då cirka 55 procent av alla konsumenter i Sverige stör sig på reklam. Framförallt ogillas den reklam som inte går att undvika, som avbryter en upplevelse eller förföljer mottagaren, till exempel efter att ha sökt efter en produkt på Internet.
Enkelt att välja område och målgrupp
Med oadresserad direktreklam finns möjligheten att anpassa budskap till olika målgrupper och se till att reklamen hamnar i precis det område som du vill, till exempel genom verktyget Skapa Utskick. I ett reklamblad kan ditt företag även visa upp många olika produkter på samma gång.
Du kan – förutom att rikta dig till specifika postnummer –segmentera på saker som inkomst eller intressen. Konsumenter bor ofta i områden där andra har liknande bakgrund, förutsättningar och intressen. Det gör att fysisk direktreklam är ett effektivt sätt att hitta fler konsumenter som liknar de kunder du redan har. Kanske vill du hitta ”tvillingar” till de kunder du redan har, eller lansera en ny produkt i ditt sortiment mot en ny målgrupp.
Reklamen har effekt och lockar kunder till butiken
Målet med ODR är ofta att locka kunder till butikerna, och undersökningar har visat att direktreklamen verkligen gör sitt jobb. I Nordic Advertising Compass framgår det att två av tre har köpt något i butik till följd av reklamblad i postlådan. Andra saker som svenska konsumenter gör efter att ha tagit emot direktreklam är: utnyttjar en rabattkod, söker efter information och handlar på internet.
Vid årsskiftet sänkte PostNord priserna på oadresserad direktreklam. Det nya lägre priset gäller till exempel ODR Standard, som delas ut varje helgfri måndag och torsdag. Målet med satsningen är att göra det lättare för företag med mindre resurser att kunna testa ODR som en del av sin marknadsföring.