En mix av postlåda och digitalt ger bäst effekt
Vill du nå dina kunder på bästa sätt bör du sikta på en kombination av kommunikationskanaler. Det är budskapet från den stora rapporten Mottagarmakt 2021.
– Många mottagare föredrar fortfarande postlådan, säger Thomas Klamell, Go To Market Owner på PostNord.
Rapporten Mottagarmakt är framtagen av PostNord i samarbete med Kantar Sifo. Mätningarna visar helt enkelt hur de svenska hushållen vill ta emot information.
– En guldgruva för att förstå kommunikation till konsumenter, säger Thomas Klamell, ansvarig för rapporten på PostNord.
De viktigaste lärdomarna från Mottagarmakt listar han så här:
- Hela 75 procent av mottagarna tar del av information som kommer i postlådan samma dag som de får den.
- Mottagarna vill kunna välja – drygt 4 av 5 svenskar tycker det är mycket viktigt eller ganska viktigt att själv bestämma genom vilken kanal man tar emot kommunikation. Och svenskarna har olika preferenser för vilken kanal som fungerar bäst för vilket budskap.
Han tycker att postlådan står fortsatt stark som kommunikationskanal.
– Postlådan och digital kommunikation går hand i hand. Att kombinera dem och använda var och en av de olika kanalerna, till det de är bäst på, ger den bästa effekten.
När det gäller postlådan som kommunikationskanal i framtiden är han mycket positiv.
– För företag och organisationer är kommunikationen med mottagarna som en konstform, där resultatet ofta blir bättre ju fler färger man har på paletten. Postlådan är ett av alternativen som många mottagare fortfarande föredrar. Vi ser förstås att brevvolymerna minskar över tid men så länge avsändarna är lyhörda för hur mottagarna vill ha kommunikation har postlådan sin givna plats!
84 %Så många av svenskarna tycker det är viktigt att få välja själva hur företag kommunicerar med dem. 58 %Andelen som anser att största fördelen med information i brevlådan är överskådlighet och kontroll. 62 %Så många av svenskarna söker mer information på internet efter att de fått intressanta erbjudanden i postlådan. |