Postlådan – en uppskattad reklamkanal
Reklam generellt och särskilt annonser i digitala medier irriterar allt fler. Enligt en färsk undersökning är sex av tio svenskar trötta på reklam, men inte lika mycket i alla kanaler.
Medieinvesteringarna sjunker i Sverige och i en rapport från Sveriges Annonsörer säger 59 procent av de svarande att de är trötta på reklam. Över 70 procent är särskilt negativa till marknadsföring i digitala medier som olika internetsajter och tv-tjänster.
– Om reklamen inte är relevant är risken större att den irriterar mottagaren. Dessutom är reklam i digitala medier ofta avbrytande vilket kan uppfattas som väldigt störande, säger Thomas Klamell, Go To Market Owner på PostNord.
Mediekanaler där reklamen upplevs som mer positiv är enligt undersökningen bio, papperstidningar och postlådan. Liknande slutsatser kan man dra från PostNords egen rapport Mottagarmakt 2020. Där uppger 49 procent att de föredrar reklam i mejlen. Tvåa kommer postlådan med 30 procent.
– Gemensamt för dessa kanaler är att reklamen inte avbryter dig när du är upptagen med annat och att du kan ta del av olika erbjudanden när du själv vill.
Postlådereklam mer positivt
Även direktreklam i postlådan har påverkats av den senaste tidens minskade medieinvesteringar, men tappet är inte lika stort som för en del andra kanaler, enligt Thomas Klamell.
– En fördel för annonsören är att direktreklamen ofta är ”köputlösande”. Har man gjort sin research och skickar ut erbjudanden som är relevanta för mottagarna är chansen god att det leder till köp.
I PostNords rapport uppger hela 56 procent att de söker mer information på nätet, och 22 procent att de går till en butik, efter att ha tagit del av ett erbjudande i postlådan.
– En stor fördel med postlådan som reklamkanal är att alla svenskar vet hur man stänger av den. Med andra ord, den som inte sätter ”Reklam nej tack” på lådan är troligtvis positiv till de erbjudanden som kommer i den, konstaterar Thomas Klamell.