Höjt pris ledde till ökad försäljning
Positiva effekter av en prishöjning låter som önsketänkande, men stämmer för Säkra Larm. När de behövde få ut viktig information som verkligen nådde deras kunder valde de att använda PostNords tjänst Skapa Utskick. Målet var att vinna tid, men Säkra Larm vann betydligt mer än så.
Säkra larm är ett av Sveriges största privata larmbolag som, till skillnad från många av konkurrenterna, inte hyr ut larm, utan i stället säljer skräddarsydda larmlösningar. De drygt 100 anställda säljer och installerar larm över hela Sverige, med kontor från Kristianstad till Umeå. När viktig information måste nå de 24 000 kunderna är det inte bara att börja ringa runt.
– Vi vet att e-post ofta går rakt in i skräpkorgen, och när vi tidigare lagt sådan här information på fakturorna har många kunder missat det. Att sätta en person på att vika papper och frankera nästan 20 000 brev känns inte heller optimalt, vi har inte de resurserna internt, säger John Kildén som är ekonomi- och personalchef på Säkra Larm.
Ökad kundkontakt gav merförsäljning
Med vår tjänst Skapa Utskick slipper Säkra Larm lägga en tid på allt kringarbete och kan lösa utformning, distribution och välja mottagare på en gång. Det utskick de skapade var ett informationsbrev rörande en indexhöjning, där det var viktigt att informationen verkligen nådde fram.
Efter utskicket ökade trycket på kundtjänsten så pass mycket att extra personal behövdes, berättar John:
– Det är ett jättebra sätt att få ökad kontakt med våra kunder. De som hör av sig har ofta ytterligare frågor och det leder i många fall till merförsäljning.
En annan, lite oväntad, effekt av utskicket är det inneburit en uppdatering av kundregistret, eftersom en del brev inte nådde mottagarna utan kom i retur, vilket gav Säkra Larm anledning att följa upp vad som hänt och kontakta kunderna.
UtmaningNå kunder med viktig information. LösningPostNords tjänst Skapa Utskick. EffektBra genomslag och merförsäljning. |