Tipset: Bli personlig
Med större konkurrens och kräsnare kunder så kan det vara snårigt att nå fram med sitt budskap och öka lönsamheten. Ett tips är att bli mer personlig. "Är du relevant så är du personlig", säger Mats Lindgren, konsultchef på PostNord Insight.
Dagens konsument vill själv bestämma var, hur och när den vill bli nådd. Det kan ställa till problem för de företag som inte kan eller vill anpassa sig till en allt mer komplex värld för handlarna.
Masskommunicerade erbjudanden kommer bara att funka för några få jättar. De andra måste vara smartare – och nyckeln är att bli mer personlig.
”Det är så du kan rekrytera dem med potential att bli starka, lönsamma kunder”, säger Mats Lindgren, konsultchef på PostNord Insight.
PostNord Insight är ett konsulterbjudande med syfte att öka kundens lönsamhet med hjälp av målgruppsanpassad kommunikation och effektivare logistiklösningar.
Mats Lindgren pratar om tre nyckelfaktorer för att nå framgång:
- Identifiera var du ska fokusera.
- Potentialberäkna vad ditt fokus kan ge för intäkter.
- Optimera alla kanaler och använd dem rätt.
Först och främst handlar det om kundinsikt. Från att med enkel segmentering bygga olika strategier för olika typer av kunder och potentiella kunder till att få en bild av målgrupperna. Vart bor de? Vad driver dem? Vilka intressen har de?
”Med rätt kundinsikt kan du öka kundlönsamheten med minst 20 procent”, säger Mats Lindgren.
Med allt grundarbete gjort så handlar det sedan om att använda det du har lärt dig på rätt sätt.
”När du vet vilka strategier du har, då kan du börja mappa dem mot rätt kund, rätt kanal och rätt tillfälle”, säger Mats Lindgren.
Ta del av vårt analyserbjudande
Han tar nätdjuraffären Animail somkundlönsamhet exempel. PostNord Insight driver och tar hjälp av insikter och smarta samarbeten med kunder och andra samarbetspartners för att hitta relevanta budskap, i det här fallet byrån Friends & Tactics.
”Vi tittade på hur Animails kunder ser ut. Vilka är lönsamma? Vad vill vi att de ska köpa mer av? Vi tittade på hundfoder och sedan identifierade vi vilken målgrupp som är lönsam och så tänkte vi ”borde inte stora hundar äta mer?” Så målet blev att hitta dem med stora hundar och gärna redan när hunden är valp.”
Många hundägare är lojala mot sitt foder. Det de väljer när hunden är valp är sannolikt ett foder de stannar med. PostNord fick fram ett koncept som riktade sig till hundägare med valp, av stor ras. Hundägarna fick utskick med rabatt på hundmat riktade till just sin hund, med hundens namn och bild på rätt hundras.
”Och vad hände då? Hundägarna delade utskicken. Skrev tack och att tyckte att det var gulligt och så vidare. Med den typen av kommunikation, när du kombinerar hjärta med hjärna, då är du personlig”, säger Mats Lindgren.