"Jag tror inte folk vet att vi finns"
De kallas paketdetektiverna – PostNords team som letar upp mottagarna till Sveriges mest omöjliga paket. "Vi gillar kreativ problemlösning", säger Patrik Lindblad på enheten för skador och adresslöst i Jönköping.
Varje dygn strömmar i snitt 450 000 paket genom PostNords terminaler. De allra flesta kommer fram men en liten del – ungefär en promille, skickas till enheten för skador och adresslöst i Torsvik söder om Jönköping.
Hälften av paketen saknar adresslapp. En del adresslappar hakar fast i något annat paket som då plötsligt har två adresser, streckkoder blir missfärgade och oläsbara – eller så kan bläcket vara utsmetat.
Patrik Lindblad är chef för den dagliga verksamheten. Han och hans nio kollegor går ibland under namnet ”paketdetektiverna”. För det är ofta vad deras arbete handlar om, att med hjälp av teknisk data och en stor dos kreativitet ta reda på vem som saknar de vilsna paketen.
– Vi är ett otroligt bra gäng. Några unga, några äldre, tjejer och killar. Vi är rätt olika, vilket jag tror är en anledning till att vi jobbar så bra ihop. Jag har alltid ett halvleende på läpparna, säger Patrik Lindblad och fortsätter:
– … och det förvandlas till ett stort leende när glada kunder hör av sig till kundservice och tackar för att vi hittat deras paket. Det gör jobbet jäkligt roligt!
Så packar du julens paket som ett proffs – fem tips!
Jakten på bröllopsklänningen
För trots att det enbart handlar om en promille av alla skickade paket är det förstås viktigt för varje enskild kund som drabbas. Till exempel kvinnan som skulle gifta sig och inte hade fått sin bröllopsklänning:
– De ringde från kundservice och sa att en kvinna saknade sin klänning och det var bråttom. Bröllopet var om två dagar. Då sa jag att ‘nu släpper vi allt och hittar klänningen!’.
Patrik och hans kollegor letade igenom varenda hylla på lagret.
– Jag vet inte varför, men av någon anledning tittade jag upp mot en hylla och där låg den. I en vit tygpåse. Ögonen liksom drogs dit. Klänningen hade skickats av en släkting och adresslappen hade ramlat bort. De fäster inget vidare på tyg.
Patrik skickade klänningen med bud till kvinnan som fick den till sitt bröllop.
– Hon ringde kundservice efteråt och var själaglad. Sådant värmer hjärtat.
Tänker utanför postboxen
Patrik Lindblads blick upp mot hyllan var antagligen inte en slump. De tio paketdetektiverna i Jönköping har utvecklat speciella kompetenser, sådana vi ofta syftar till när vi säger att något “sitter i väggarna”. Kompetenser som gör att de kan tänka utanför postboxen. Bokstavligen.
Där finns Magnus – som memorerat anonyma etiketter från nästan varje svenskt företag med deras speciella typ av hyllnummer eller artikelnummer – eller Christian som känner igen alla kartongtyper företagen använder sig av.
– Vi har alla jobbat inom PostNord tidigare och sökt oss hit på grund av att vi tycker om kreativ problemlösning, säger Patrik Lindblad.
Bråttom inför jul
Enheten för skador och adresslöst har en uppklarningsprocent på cirka 80 procent. I de fallen får paketen bara ett extra stopp på resan och mottagaren hinner kanske inte ens märka det. En del paket går tillbaka till avsändaren. Det gäller framförallt när företag har skickat.
Torsdagen innan jul är dock en speciell dag, en dag då paketdetektiverna vill skicka vidare paketen till varje pris. Skälet är förstås julafton, fyra dagar senare.
– Det är väldigt viktigt att vi verkligen får iväg de julklappar som kommit hit, så de når mottagaren innan julafton. Där har vi bland annat min kollega Camilla, som brinner lite extra för julen. Hon är väldigt snabb på att ringa upp mottagaren om vi lyckats koppla ett telefonnummer till ett paket.
Wilfies återkomst
Men det är inte bara paket som Patrik och hans kollegor kan hjälpa till att spåra. Under de stora flyktingströmmarna 2015 kom ett stort antal mer eller mindre adresslösa resväskor till paketdetektiverna i Jönköping.
Det fungerar så att när en försändelse är anonym på utsidan har paketdetektiverna tillåtelse att öppna den och anteckna vad som finns i. På så sätt är väskan sökbar om kunden hör av sig till PostNords kundservice.
– Jag minns särskilt en syriansk familj där sonen saknade sitt gosedjur. Pappan hade fått tips om att ringa PostNord och beskriva innehållet i väskan, berättar Patrik.
Där bland alla kläder och skor låg pojkens ljusgrå nalle Wilfie, döpt efter huvudpersonen i en syriansk tecknad film. Resten är paketdetektivhistoria.
Vi pratar ofta om den mänskliga faktorn när något har gått fel, men glömmer att det lika ofta är den mänskliga faktorn som gör det rätt igen. Ibland utan att vi märker det.
– Jag tror inte svenska folket vet om att vi finns, säger Patrik Lindblad.