Fakta om frimärken
Svenska frimärken visar svensk natur, kultur, sport, näringsliv, aktuella händelser, företeelser och personligheter.
Frankera personligt
Med hjälp av ett frimärke för inrikes brev kan du enkelt och bekvämt skicka ett kort eller brev var som helst i landet. Att få något personligt i brevlådan är extra uppskattat, särskilt eftersom en stor del av vår kommunikation sker digitalt. Att kunna matcha sin hälsning med ett passande frimärke känns extra kul och genomtänkt. Lite som pricken över i. Det finns många olika motiv att välja på för olika behov.
Frimärksvalörerna är som kontanter
Tanken bakom de olika frimärksvalörerna är densamma som för pengar. Det finns frimärken med valörer från 50 öre upp till 100 kronor. Därför är det inga problem att plocka ihop frimärken till alla typer av försändelser, lätta kort såväl som tunga brev.
Praktiskt med tio frimärken i häftet
Till den lättaste försändelsen räcker det med ett frimärke. För varje viktgräns lägger du till frimärken, och för den tyngsta försändelsen använder du alla åtta. Köper du ett inrikes häfte räcker det således oavsett vilken typ av inrikes försändelse du har tänkt skicka. Frimärken med valör Inrikes brev gäller oavsett framtida portohöjningar.
Hållbara frimärken
Våra frimärken är FSC®-märkta, vilket innebär att pappret är certifierat enligt standarden för ansvarsfullt skogsbruk. Läs mer på fsc.org
Så blir ett frimärke till
Bakom varje frimärke ligger en omsorgsfull process från idé till färdig produkt. Allra först väljer vi bland alla frimärksförslag som kommer in till oss från svenska folket. Sedan är många olika personer med och bidrar med sina kunskaper, till exempel konstnärer, designers, projektledare och tryckare. Även människor som är experter på det som så småningom ska bli själva motivet, är till stor hjälp. Alla frimärksprojekt ser olika ut.
Förslag och önskemål
Eftersom behoven är olika bland företagskunder, privatkunder och samlare gäller det att hålla en bra balans i frimärksutgåvorna. Stor hänsyn tas alltid till förslagsställarna, och i vårt frimärksråd bestämmer medlemmarna vilka förslag som till slut hamnar på frimärke. Marknadsavdelningen ser till att hitta en mix som håller över tiden.