Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Partners och integrationer

Använd våra API:er för att integrera med våra system och tjänster. Våra API:er hjälper dig att få en sömlös uppkoppling – oavsett om du är plattformsleverantör för e-handelslösningar eller vill göra en direktintegration.

Bli partner

Har du en plattform eller ett system med flera anslutna kunder? Samarbeta med oss så hjälper vi dig att bygga och marknadsföra din lösning till e-handelsföretag. Kontakta oss så återkommer vi inom två arbetsdagar.

Lär känna våra API:er

Integrera PostNords lösningar i din checkout-lösning, transportbokning och försändelsespårning.

Allt om Shipping tool e-commerce API
Läs om våra plattformspartners

Frågor och svar

Har du funderingar kring våra API:er? Nedan får du svar på de vanligaste frågorna och lär dig allt du behöver för att snabbt komma igång!

Vad är ett API?

Ett API ("application programming interface", applikationsprogrammeringsgränssnitt) är en digital brygga som låter olika system att kommunicera med varandra och dela EDI-data (”Electronic Data Interchange”) på ett statdardiserat sätt. Istället för att informationen delas via EDI-filer kan API:er användas för att hämta, skicka och verifiera data i realtid ("göra anrop"). Till exempel vid checkout eller i beställningssystem.

Vem kan använda PostNords API:er?

Alla PostNord-kunder eller integrationspartner kan registrera ett konto på developer.postnord.com

Tänk på att du behöver ett eget utvecklingsteam för att bygga en integrering mot PostNords API:er. Vårt team finns redo att besvara alla frågor som kan dyka upp, men själva utvecklingen måste göras av ditt företag eller en webbyrå.

Vad kostar PostNords API:er att använda?

Som kund betalar du enbart för fraktkostnader. PostNords API:er är för närvarande gratis att använda, upp till en viss gräns. I normala fall är det ovanligt att en enskild organisation eller företag kommer att debiteras för anrop till våra API:er. I de fall då det händer brukar det oftast röra sig om ett konfigurationsfel.

Om du som PostNord Partner erbjuder integrationer till flera kunder är sannolikheten större att du överskrider gränsen för gratisanrop. Men vi erbjuder förmånliga priser även för stora mängder anrop.

Vad är ett TA-system?

Ett leveranssystem, även kallat för TA-system ("Transport Administration") är nödvändigt för att kunna boka leveranser och skapa fraktsedlar. TA-system ser automatiskt till att en elektronisk transportorder (EDI) skickas till PostNord med information om leveransen; var den ska skickas och vem som är mottagaren.

PostNords TA-system Skicka Direkt Business är tillgängligt för avtalskunder och kan användas för att boka leverans, skapa fraktsedlar och spåra leveranser.

Vad är skillnaden mellan portaintegration och fristående integration?

Portalintegrationer kopplar upp sig mot vårt leveransverktyg på PostNord Portal Business. De kan användas för både manuella och automatiska leveransbokningar i Portal Business eller på externa plattformar.

Fristående integrationer gör alla konfigureringar och leveransbokningar via den uppkopplade e-handalsplattformen. Du ställer in leveransalternativ för checkouten på din e-handelsplattform och hanterar inkommande leveranser, antingen manuellt eller automatiskt, på en extern plattform.

Kan jag få hjälp med API:erna?

Du hittar guider och hjälpmedel för dina utvecklare på developer.postnord.com.

Du kan även kontakta vårt team för kundintegrationer med eventuella frågor om våra API:er.