Samlade frågor och svar kring PostNords paketboxar
Hur får jag mitt paket levererat till en paketbox?
Välj PostNords paketbox som leveransalternativ i kassan när du e-handlar.
Hur öppnar jag paketboxen?
För att låsa upp paketboxen och hämta ditt paket använder du senaste versionen av PostNord App, legitimerar dig med Mobilt BankID och har mobilens blåtand påslagen. Du får tydliga instruktioner i appen om hur du öppnar paketboxen. Det finns också instruktioner vid våra paketboxar.
- Stå nära paketboxen
- Klicka på “öppna luckan” i PostNord App
- Ta ut ditt paket och stäng luckan
Om du inte redan har laddat ner PostNord-appen kan du göra det här för iOS, och här för Android. Registrera samma mobilnummer och mejladress som du använder när du e-handlar. I appen kan du också följa paketets väg till paketboxen.
Hur lång tid tar det innan jag får mitt paket?
Paket till våra paketboxar levereras vardagen efter det att vi har tagit emot ditt paket från e-handlaren. Vi har också lördagsleverans till utvalda områden i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingbord, Lund, Trelleborg och Landskrona.
Hur länge kan paketet ligga i paketboxen?
Paketet ligger kvar i sju dagar innan det skickas tillbaka till avsändaren.
Var hittar jag närmaste paketbox?
Sök efter närmaste paketbox på vår hemsida eller i PostNord App (filtrera sökningen på paketbox). I PostNord-appen får du även se en bild på paketboxen, vilket gör den ännu enklare att hitta.
Det finns ingen paketbox nära mig, vad kan jag göra?
För närvarande finns det över 2500 platser med paketboxar i Sverige, med totalt 125 000 luckor. Om det inte finns någon paketbox i närheten av dig just nu, kan du hålla utkik i PostNord app! Vi jobbar kontinuerligt med att utöka antalet paketboxar, och appen ger dig uppdateringar om nya boxar och deras placeringar. Genom att använda appen kan du snabbt få information om när en paketbox kanske blir tillgänglig nära dig.
Jag hittar inte PostNords paketbox som val när jag e-handlar, vad kan jag göra?
Om du inte hittar PostNords paketbox som ett val när du handlar, titta istället under alternativen PostNord ombud eller MyPack Collect. Om du inte kan välja paketbox vid checkouten, kan du ändå välja att hämta ditt paket från en paketbox efter att beställningen är lagd och har hamnat i PostNords app. Där kan du enkelt ändra leveranssätt och välja en paketbox som passar dig. Du får en avisering när paketet är på väg till en paketbox, och då kan du hämta det när det passar dig.
Är det säkert att ta emot paket i paketbox?
Ja. Paketboxen är låst, och en säker digital nyckel får man efter att man har legitimerat sig med Mobilt BankID. Endast denna digitala nyckel kan öppna facket.
Kan någon annan hämta mitt paket från paketboxen?
Ja, du kan enkelt dela en länk med instruktioner till personen som ska hämta paketet åt dig, via sms eller mejl. Läs mer om att hämta paket åt någon annan.
Kan jag följa mitt paket till paketboxen?
I PostNord-appen kan du spåra ditt paket hela vägen från e-handlaren till paketboxen. Du kan också skriva in paketets försändelse-ID i PostNord App eller på vår hemsida. Behöver du hjälp med det är du välkommen att kontakta kundservice på 0771 – 33 33 10.
Kan jag flytta mitt paket till ett ombud?
Ja, när du har fått en avisering om att ditt paket är framme i paketboxen kan du flytta det till ett ombud. Använd PostNord App, eller kontakta kundservice på 0771 – 33 33 10 för att få hjälp med att flytta paketet.
Jag får inte upp luckan till paketboxen
För att öppna luckan behöver du ha den senaste versionen av PostNord App installerad på din mobil. Du behöver ha samma mobilnummer och mejladress registrerad i appen som du angav när du e-handlade, för att kunna spåra och hämta ditt paket ur paketboxen. Se till att du står nära paketboxen och aktivera mobilens blåtand för att öppna luckan.
Behöver du hjälp? Kontakta kundservice på 0771 – 33 33 10.
Varför kom mitt paket till ett ombud i stället för paketbox?
Våra paketboxar är populära och kan bli fullbokade. Om paketboxen är full skickar vi ditt paket till närmaste ombud i stället, för att din leverans inte ska bli försenad. Vi informerar dig i så fall via appen, sms eller mejl.
Det kan också finnas andra anledningar till att ditt paket skickas till ett ombud i stället för paketboxen:
- Försändelsen är för stor för att få plats i paketboxen.
- Avsändaren vill att du ska visa legitimation vid utlämning.
- Avsändaren har krav på temperatur.
- Postförskott, Utökad identifiering, Varuförsäkring, Kvittenskrav och
- Ålderskontroll med MyPack Collect – dessa paket omdirigeras till ombud.
Kan jag lämna in förbetalt paket eller returer i en paketbox?
Ja du kan returnera paket i PostNord paketbox. Du behöver en retursedel från PostNord på paketet och du behöver boka en plats i paketboxen med hjälp av PostNord App. Andra typer av paket lämnar du som vanligt in till något av våra ombud.
Hur gör jag en retur i paketbox?
Något gick fel – jag behöver öppna luckan på nytt. Kan jag det?
Så länge du står kvar på platsen och är uppkopplad med PostNord App kan du öppna luckan på nytt. Klicka på öppna facket igen.
Hur stort får ett paket vara för inlämning i Paketbox?
Maxmått för paket vid inlämning i Paketbox
Small
Höjd 10 cm, bredd 40 cm, längd 56 cm.
Medium
Höjd 20 cm, bredd 40 cm, längd 56 cm.
Large
Höjd 40 cm, bredd 40 cm, längd 56 cm.
Instruktionsfilmer
I PostNord App håller du enkelt reda på dina paket. Här är filmer som visar vanliga funktioner i appen som underlättar vardagen för dig.
Hitta närmaste paketbox eller ombud
Det går snabbt att hitta närmaste paketbox och ombud direkt i PostNord App.
Hämta ut ditt paket från en paketbox
Ska du hämta ut ett paket från en av våra paketboxar? Här är en guide på hur du gör.
Byt till ett annat serviceställe för ditt paket
Vill du byta serviceställe för ditt paket från ett ombud till en paketbox – eller från ett ombud till ett annat? Lätt fixat!
Låt någon annan hämta ditt paket
Så här gör du för att låta någon annan hämta ditt paket – hos ett ombud eller i en paketbox.
Ladda ner PostNord App
Hantera returer direkt i PostNord-appen. Se till att ha den senaste versionen för att få bästa funktion och se aktuella villkor.