Returnera paket som privatperson
Hur skickar jag tillbaka ett paket?
Ibland behöver man skicka tillbaka en vara som är köpt online. Det finns olika skäl till att man vill göra en retur. Färgen eller storleken kanske var fel eller så uppfyllde inte varan dina förväntningar trots topprecensioner.
Att skicka din retur med oss är enkelt, men tänk på att olika e-handlare kan ha olika policy kring returer.
Returnera en vara du köpt online
Har du köpt varan online så finns ofta information på e-handelns webbplats om hur du hanterar returer. Vid frågor kring returpolicy hör du av dig direkt till företaget där du köpte varan.
Returfraktsedel och förpackning
Returfraktsedel får du av avsändaren med i paketet, via e-handlarens webbplats för returer eller med QR kod skickad till dig med SMS.
Våra ombud skriver ut returfraktsedel om du tagit emot en QR kod.
Returfraktsedel fäster du på paketet. Använd gärna samma förpackning som du fick varan i, när du skickar tillbaka ditt paket. Huruvida du själv måste bekosta returfrakten varierar beroende på e-handlarens policy.
Retur via serviceställe eller upphämtning
Det finns olika sätt att skicka en retur med oss. Du kan boka din retur via våra paketboxar, boka upphämtning hemma hos dig, eller lämna in din retur hos någon av våra ombud.
Ibland behöver du skapa egen fraktsedel
Här på webbplatsen postnord.se kan du köpa frakt och skapa fraktsedel för det paket du vill skicka tillbaka. Paket som returneras via Skicka Direkt får väga max 20 kilo.
Du kan skriva ut returfraktsedeln själv och boka upphämtning, eller lämna in paketet hos något av våra ombud. Det är möjligt att spåra ditt paket hela vägen fram till företaget som ska ha det.
Paketeringstips
Så minskar vi utsläppen från e-handeln
Ladda ner PostNord App
Hantera dina returer direkt i PostNord App. Se till att ha den senaste versionen för att få bästa funktion och se aktuella villkor. Ladda ner appen här.