Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Villkor för postnords appar och webbplatser

Dessa villkor gäller för PostNords appar och webbplatser (tillsammans ”Tjänsterna”) som hänvisar hit. PostNord Group AB, org.nr 556128–6559, tillhandahåller apparna och webbplatserna till kunden (”Kunden”) kostnadsfritt. Bolaget kallas nedan ”PostNord”. Kunden kan vara en privatperson, ett företag eller annan organisation.

Giltig från den 10 mars 2025

Dessa villkor är tillämpliga för all användning av Tjänsterna, med undantag för sådana funktioner eller tjänster som beställas eller tillgängliggöras via Tjänsterna, såsom köp av vykort i Riktiga Vykort-appen. Dessa funktioner och tjänster regleras av separata villkor som tillgängliggörs i samband med beställningen/köpet. För tydlighetens skull äger kundavtal, kreditavtal, distansavtalsvillkor och andra villkor och avtal med ett bolag inom PostNord-koncernen för tjänster och/eller produkter företräde framför dessa villkor.

 

1. Kundens skyldighet

Kunden ska efterleva och tillämpa rekommendationer och instruktioner från PostNord från tid till annan. Sådana rekommendationer och instruktioner tillhandahålls genom och i Tjänsterna eller annan digital kanal.
För att kunna använda Tjänsterna krävs att Kunden har nödvändig utrustning, mjukvara och internetkapacitet, vilka kan kräva uppdateringar med jämna mellanrum. Internetavgifter och andra avgifter för datatrafik som kan tillkomma vid användning av Tjänsterna ansvarar Kunden själv för. För optimal användning behöver kunden vara inloggad med PostNord-konto (PostNord-kontot regleras av separata villkor.) 

2. Postnords skyldighet

Tjänsterna är normalt tillgängliga varje dag med undantag av servicefönster för underhåll och uppgradering. Omfattningen av Tjänsterna kan variera från tid till annan. PostNord garanterar inte att Tjänsterna tillhandahålls utan problem, fel eller förseningar.
Om Tjänsterna inte fungerar på avsett sätt kan Kunden rapportera detta till PostNord via relevant funktionalitet i Tjänsterna eller via PostNords kundservice. PostNord kommer åtgärda problemet på det sätt och den tid som PostNord anser vara praktiskt i varje enskilt fall.

3. Omfattning och ändringar

PostNord har rätt att uppdatera och uppgradera Tjänsterna med ny funktionalitet utan att informera Kunden såvida inte annat följer av lag. PostNord kommer dock att sträva efter att dela information om sådana uppdateringar och uppgraderingar som är relevanta från tid till annan.
PostNord har rätt att ändra Tjänsterna av tekniska skäl, såsom informationssäkerhet, kapacitet, skript, eller applikationer.
Tillämpliga villkor för Tjänsterna kommer alltid att vara publicerade. Kunden bekräftar och samtycker till att PostNord har rätt att ändra villkoren från tid till annan under avtalsperioden. Om ändringen kan antas vara till materiell nackdel för Kunden kommer PostNord att meddela Kunden minst femton (15) dagar innan ändringen träder i kraft. Alla ändringar på grund av tillämplig lagstiftning, förordning eller myndighet ska dock träda i kraft med omedelbar verkan.
Kunden ansvarar alltid för att hålla sig informerad om aktuella villkor. Om Kunden inte godtar en ändring har Kunden rätt att avsluta användningen. Kundens fortsatta användning av Tjänsterna efter att villkorsändringen trätt i kraft ska ses som ett godkännande av ändringen.

4. Tillåten användning

Kunden får en rätt att ladda ner, installera och använda Tjänsterna på en mobiltelefon, pekplatta eller annan avsedd enhet (nedan gemensamt kallade enheter) i den mån det krävs för att Kundens användning av Tjänsterna i enlighet med dessa villkor. Kunden får inte, utöver vad som framgår av tvingande lag, villkor eller av licensvillkor avseende eventuella komponenter som baseras på öppen källkod, försöka kopiera, dekompilera, dekonsturera, disassemblera, härleda koden, avkryptera, modifiera, eller skapa härledda produkter.
Användningen av hela eller delar av Tjänsterna kan kräva att Kunden godkänner ytterligare särskilda villkor och/eller registrerar sig i någon form hos PostNord och därigenom godkänner de därmed anvisade villkoren.
Genom användande av Tjänsterna godkänner Kunden att PostNord i enlighet med villkoren registrerar och sammanställer den information som Kunden matar in eller som genereras via Tjänsterna.

5. Positionering

För att vissa funktioner i Tjänsterna ska fungera fullt ut kan enhetens positionsdata behövas.

6. Underhåll och begränsningar I tjänsterna

PostNord förbehåller sig rätten att när som helst utan ansvar eller ersättningsskyldighet uppdatera, uppgradera, ändra, tillfälligt eller permanent begränsa eller stänga ner Tjänsterna eller åtkomsten till Tjänsterna. PostNord åtar sig inga skyldigheter att tillhandahålla någon form av support eller underhåll av Tjänsterna utöver vad som i förekommande fall följer av tvingande konsumenträttslig lagstiftning.

7. Immateriella rättigheter

PostNord eller dess licensgivare äger samtliga immateriella rättigheter till innehållet i Tjänsterna, inklusive dess underliggande teknologi och mjukvara. Inget i dessa villkor ska tolkas eller förstås som att PostNord upplåter några immateriella rättigheter till Kunden, utöver vad som anges i dessa villkor.  
Kunden får endast ta del av material och information i Tjänsterna, inklusive varumärken, grafik, logotyper, knappikoner, bilder, programvara (objektkod), på det sätt som det tillhandahålls genom Tjänsterna.

8. Avtalstid

Kunden har rätt att när som helst säga upp och avsluta sin användning av Tjänsterna. Om Kunden vill avsluta en app ska Kunden radera den. 
PostNord har efter eget omdöme rätt att omedelbart stänga av eller temporärt blockera Kundens rätt att använda Tjänsterna i något av följande fall:

  • Kunden använder Tjänsterna i strid med villkoren och syftet häri.
  • Det finns rimliga skäl att misstänka att Tjänsterna kommer att missbrukas, användas felaktigt eller användas av andra skäl än vad som anges häri.
  • Det finns rimliga skäl att misstänka att Kunden inte kommer att fullgöra sina skyldigheter gentemot PostNord.
  • Kunden bryter mot lagar eller förordningar.
  • Det finns annan rimlig misstanke om felaktig hantering.

 

9. Ansvar

Såvida annat inte föreskrivs i tvingande konsumenträttslig lagstiftning gäller nedan ansvars-begränsningar. 
Tjänsterna tillhandahålls i befintligt skick och PostNord frånsäger sig alla uttryckliga eller underförstådda garantier.
PostNord ska inte ha något ansvar för indirekt skada eller förlust som uppstår i samband med Kundens användning av Tjänsterna. PostNord ansvarar därför inte för någon skada eller förlust som orsakas av (men inte begränsat till) något av följande:

  • Att Tjänsterna inte är tillgängliga, inte fungerar eller lider av fel, incidenter eller problem.
  • Att Tjänsterna har blockerats för Kunden på felaktig grund eller skäl.
  • Att det finns brister eller fel i informationen som delas i Tjänsterna.

Eventuella krav mot PostNord måste väckas inom ett år från den faktiska incidenten. PostNords maximala ansvar är begränsat till 50 000 kr. PostNord ska inte hållas ansvarig i den mån ett fel eller en försening orsakas av oförutsägbara händelser eller omständigheter utom PostNords kontroll.

 

10. Personuppgifter

När PostNord behandlar personuppgifter inom ramen för dessa Tjänster anses PostNord vara personuppgiftsansvarig enligt tillämplig dataskyddslagstiftning.
För mer information om PostNords behandling av personuppgifter och om rättigheterna för den registrerade vars uppgifter behandlas, se PostNords Integritetsmeddelande på www.postnord.se/integritetspolicy.

11. Ångerrätt

Kunden är införstådd med att det inte föreligger någon ångerrätt för Tjänsterna när de har laddats ned och/eller börjat användas. Det går alltid bra att avinstallera en app och PostNord kommer därefter inte att aktivt använda cookies eller personuppgifter som samlats in.

12.Lag

Svensk lag gäller för användning av Tjänsterna och tillämpning av dessa villkor. Om kunden är en konsument och har hemvist i ett annat land inom EES ska dock den lagen tillämpas om den lagen ger kunden ett bättre skydd.

13. Tvist

Vid tvist ska parterna i första hand försöka lösa denna genom en frivillig överenskommelse. För hjälp att lösa tvisten på lokal nivå kan en konsument vända sig till de kommunala konsumentvägledarna. Om parterna inte kan enas kan tvisten prövas i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, (www.arn.se), Box 174, 101 23 Stockholm.
Är konsumenten bosatt i ett annat nordiskt land kan tvisten prövas där:
Danmark: Forbrugerklagenævnet: http://www.forbrug.dk/klagemuligheder-og-ankenaevn;
Finland: Konsumenttvistenämnden/Kuluttajariitalautakunta https://www.kuluttajariita.fi/sv/index.html.
Norge: Forbrukerrådet http://www.forbrukerradet.no/kontakt-oss/.
Konsument kan även via EU-kommissionens webbplats för tvistelösning (www.ec.europa.eu/consumers/odr) få hjälp med att lösa tvister med näringsidkare utan att gå till domstol.
Tvisten kan också prövas i allmän domstol.

14. Kontaktuppgifter 

PostNord Group AB, org.nr 556128–6559
Adress: Terminalvägen 24, 171 73 Solna
Postadress: 105 00 Stockholm
Tel Kundkontakt: 0771-33 33 10
e-post Kundkontakt: kundservice.privat.se@postnord.com