Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2009-10-07 12:00

2,7 miljoner svenskar har köpt begagnade prylar på distans

​Antalet personer som har handlat begagnade prylar på distans har ökat med 700 000 på bara ett år. Totalt är det 2,7 miljoner svenskar som säger att de handlat begagnat på distans från en annan privatperson. Det är den främsta förklaringen till att denna marknad har ökat från 5 till över 6,8 miljarder kronor sedan 2008. Kläder och hemelektronik är det som köps och säljs mest men bredden av varor är mycket stor.

- Det är förbluffande hur snabbt marknaden växer. Uppenbart är att allt fler privatpersoner upptäcker vilka möjligheter som ligger i att köpa och sälja begagnade prylar via nätet. Det finns både pengar att tjäna och att spara men också en chans att ge prylarna i vindsförrådet nytt liv istället för att slänga dem, säger Arne Andersson, distanshandelsexpert på Posten. Posten har för andra året i rad låtit intervjua 2 000 privatpersoner om deras vanor av distanshandel med andra privatpersoner, dvs. när köpare och säljare och aldrig möts fysiskt. Några av de viktigaste resultaten från undersökningen är: 

  • En av tre köper eller säljer - Sammanlagt har 35 procent av alla svenskar köpt eller sålt prylar på distans.  Det är en ökning från 26 procent på ett år. Det motsvarar i sin tur en ökning med 700 000 svenskar.
  •  

  • Småköp dominerar - I de flesta fall handlar det om att köpa eller sälja för ganska små belopp. Fyra av tio som är aktiva på denna marknad svarar att de totalt har sålt varor för upp till 500 kronor under det senaste året.
  •  

  • 4 200 kronor i genomsnitt per år - Det finns samtidigt privatpersoner som både köper och säljer varor för stora belopp utan att mötas fysiskt. Genomsnittsaktören säljer varor för totalt drygt 4 200 kronor under ett år. 5 procent av de aktiva säljer för mer än 20 000 kronor.
  •  

  • Allt mellan himmel och jord - De vanligaste varorna att köpa och sälja är hemelektronik och kläder. Men svaren visar att allt mellan himmel och jord byter ägare, exempelvis stenar, sticklingar, husvagnstält och modelljärnvägar.
  •  - Distanshandel mellan privatpersoner förutsätter att människor vågar lita på varandra och så tycks glädjande nog vara fallet. Vår rekommendation är dock att man ska använda sig av de säkra betalningslösningar som finns på de etablerade annons- och auktionssajterna, avslutar Arne Andersson på Posten. 

    Om undersökningen
    Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2 000 privatpersoner över 15 år i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes under perioden 31 augusti till 10 september 2009 av TNS SIFO. (För ytterligare resultat se bilaga 1. För tips om hur man kommer igång som köpare och säljare se bilaga 2)

    För ytterligare information kontakta
    Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10 eller press@posten.se  

    Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med ungefär 30 000 medarbetare och en omsättning på över 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

    Nedladdningar


    Senast uppdaterad: 2009-10-07 12:00