Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-03-10 10:00

Nordiska konsumenter e-handlade för drygt 160 miljarder under 2015

Konsumenter i Norden e-handlade varor till ett värde av 161,6 miljarder kronor under 2015, vilket motsvarar en ökning med cirka 15 procent från föregående år. E-handeln från utländska sajter uppgick under året till 40 miljarder SEK. 40 procent av nordborna e-handlade under fjolåret varor från utländska sajter. Andelen är störst i Norge (50 %), vars konsumenter gärna handlar från svenska sajter. Det framgår av en ny rapport från PostNord, E-handeln i Norden 2016.

Under 2015 handlade 32 procent av svenskarna varor från utländska sajter för 12 miljarder SEK. När svenskarna e-handlar över gränserna är det framförallt från Storbritannien (34 %), Tyskland (27 %), USA (24 %) och Kina (24 %). Däremot är det mer ovanligt att svenska konsumenter handlar från sajter i de andra nordiska länderna. Vanligast är Danmark (7 %).

Konsumenter i våra nordiska grannländer handlar i högre utsträckning än svenskar från utländska sajter. I Norge handlade varannan konsument från en utländsk sajt under 2015, varav 20 procent från svenska sajter. I Finland var andelen som handlade från utlandet 49 procent (19 procent från svenska sajter) och i Danmark 36 procent (13 procent från svenska sajter).

– Svenska företag ligger långt fram i utvecklingen och utbudet är stort, vilket har gjort oss konkurrenskraftiga på den allt mer globala e-handelsmarknaden. Det finns en fortsatt stor potential att expandera till de övriga nordiska länderna, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige.

Det finns en hel del likheter mellan e-handelskonsumenterna i Norden, men även nationella skillnader. Danskarna ställer till exempel höga krav på snabba leveranser och värdesätter möjligheten att få leveransen till jobbet, till en paketbox eller hem på dagtid. Svenskarna och norrmännen vill gärna ha paketen hem i brevlådan eller hämta dem hos ombud. Finska konsumenter är tålmodigast vad gäller leveranstiden och vill helst hämta ut sin försändelse hos ett ombud.

– Svenska konsumenter ligger i framkant och anpassar sig snabbt till ny teknik. Detta har gjort att de använder mobiltelefonen i allt större utsträckning inför köp, inte bara som informationskanal utan de genomför även allt fler köp via mobiltelefonen, säger Carin Blom.

Hur de nordiska konsumenterna e-handlar skiljer sig också åt. I Danmark och Norge handlar en fjärdedel av konsumenterna från surfplattor. I Sverige handlar en av fem konsumenter från mobilen. I Finland är e-handeln från mobila enheter väsentligt lägre (surfplatta 15 % och mobil 12 %).

Snabba fakta från undersökningen finns i bifogade pdf. Rapporten i sin helhet kan du beställa här: http://pages.postnord.com/E-handeln-i-Norden-2016.html

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2016-03-10 10:00